DSpace Repository

Clima social familiar y desarrollo psicomotor en escolares

Show simple item record

dc.contributor.advisor Díaz Villena, Noemí Lucila
dc.contributor.author Fernández Silva, María Alejandra
dc.contributor.author Gómez Rodríguez, Cynthia Marisela
dc.date.accessioned 2019-09-12T00:00:34Z
dc.date.available 2019-09-12T00:00:34Z
dc.date.issued 2018-06-04
dc.identifier.uri http://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/13563
dc.description The current quantitative, descriptive and correlational research was developed in San Francisco de Asís N° 80038 educational institution, located in La Esperanza district, with the purpose of establishing the relationship between the level of social familiar atmosphere and the psychomotor development on elementary school students (5th grade). The sample included 87 students and two instruments were applied: social – familiar atmosphere scale and short pattern registration sheet. The Spearman correlation was considered to measure the existence and relationship level among variables. Results show that the higher percentage of students (69%) shows medium social familiar atmosphere, 28 percent low and only 3 percent shows a high percentage. With respect to the psychomotor development, the higher percentage (56%) shows a normal level and 44 percent shows a deficit. There’s a highly significant relationship between the level of social – familiar atmosphere and psychomotor development (p<0.01). es_PE
dc.description.abstract El presente estudio de tipo cuantitativo, descriptivo-correlacional, se realizó en la Institución Educativa San Francisco de Asís N° 80038 – La Esperanza, con el propósito de establecer la relación que existe entre el grado de clima social familiar y el nivel de desarrollo psicomotor en escolares del quinto grado de primaria. La muestra estuvo constituida por 87 escolares a quienes se les aplicó dos instrumentos: Escala de clima social familiar y Ficha de registro de pauta breve. Se consideró la correlación de Spearman para medir la existencia y grado de relación entre las variables. Los resultados muestran que el mayor porcentaje de los escolares (69 por ciento) presenta clima social familiar medio, el 28 por ciento bajo y solo 3 por ciento alto; con respecto al desarrollo psicomotor, el mayor porcentaje (56 por ciento) presenta nivel normal y el 44 por ciento déficit. Existe relación altamente significativa entre el grado de clima social familiar y nivel de desarrollo psicomotor (p < 0.01). es_PE
dc.description.uri Tesis es_PE
dc.language.iso spa es_PE
dc.publisher Universidad Nacional de Trujillo es_PE
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess es_PE
dc.source Universidad Nacional de Trujillo es_PE
dc.source Repositorio institucional - UNITRU es_PE
dc.subject Clima social familiar es_PE
dc.subject desarrollo psicomotor es_PE
dc.title Clima social familiar y desarrollo psicomotor en escolares es_PE
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis es_PE
thesis.degree.level Bachiller es_PE
thesis.degree.name Lic. de Enfermería es_PE
thesis.degree.discipline Enfermera (o) es_PE
thesis.degree.grantor Universidad Nacional de Trujillo. Facultad de enfermería es_PE


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account