DSpace Repository

Presentaciones sociales de los adolescentes agresores sobre el bullyng en la I.E N° 80010 Ricardo Palma - Trujillo 2013

Show simple item record

dc.contributor.advisor Rodríguez Miñano, Elizabeth
dc.contributor.author Palma Asmad, Marilya Rosella
dc.contributor.author Villanueva Rodríguez, Cinthia Marina
dc.date.accessioned 2019-09-17T21:19:18Z
dc.date.available 2019-09-17T21:19:18Z
dc.date.issued 2014-03-08
dc.identifier.uri http://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/13813
dc.description The present research qualitative study, by social representations approach, it refers to “Bullying” as a mental health problem, ranging from the psychological, health and social perspective, with the question: What are social representations of adolescent aggressors on “Bullying” on the school “I.E. N° 80010 Ricardo Palma - Trujillo 2013”?, being objectives to analyze, to discuss and to characterize the social representations of adolescent aggressors on “Bullying”. From the proposed objectives, the information is obtained, then to make the description, analysis and interpretation of the information compiled in the research process. The representations of the adolescent aggressors on “Bullying” were characterized into three categories: The first category "Representation of bullying in the adolescent aggressors" is a transcendental event in the life of the adolescent aggressors because they consider their acts of “Bullying” as a way of aggression from one person to another one, either physical or verbal, showing that they are aware of the significance and negative influence that their actions could cause on the victims of aggression. The second category is oriented to the "Typology of the aggressor (victim - aggressor)", it designates adolescent aggressors to those ones who were previously abused, resulting as an act of rebellion, necessity of protection or even the necessity to attack to someone; the victim becomes the aggressor and earns the respect of those ones who were attacked by him/her. The third category: "Aggressor´s feelings”. It refers to the feelings that the adolescent aggressor have during the development of “Bullying”. This category shows the vision that the adolescent aggressors about their own actions, without feelings of remorse or guilt, by contrast the adolescent aggressors feel good and even superior to the other ones, even more, they assume “Bullying” as common thing. es_PE
dc.description.abstract El presente trabajo de investigación cualitativa, método de representaciones sociales, hace referencia al Bullying como un problema de salud mental, que abarca desde la perspectiva psicológica, sanitaria y social, teniendo como pregunta norteadora ¿Cuáles son las representaciones sociales de los adolescentes agresores sobre el Bullying en la I.E. N° 80010 Ricardo Palma - Trujillo 2013?, siendo los objetivos analizar, discutir y caracterizar las representaciones sociales de los adolescentes agresores sobre el Bullying. A partir de los objetivos planteados, se obtiene la información, para luego realizar la descripción, el análisis e interpretación de los datos recopilados en el proceso investigativo. Las representaciones de los adolescentes agresores sobre el Bullying fueron caracterizadas en tres categorías: La primera categoría “Representación del Bullying en el adolescente agresor”, constituye un evento trascendental en la vida de los adolescentes agresores, ya que ellos consideran a sus actos de Bullying como una forma de agresión de una persona a otra, ya sea física o verbal, demostrando que son conscientes del significado e influencia negativa que sus actos provocan en las víctimas de la agresión. La segunda categoría, orientada a la “Tipología del agresor (víctima - agresor)”, señala como adolescentes agresores a aquellas personas que fueron agredidas previamente, resultando como acto de rebeldía, protección o inclusive necesidad el tener que agredir a alguien; la víctima se convierte en agresor y gana el respeto de aquellos que lo agredieron. La tercera categoría, “Sentimientos del agresor” hace referencia a los sentimientos que tiene éste durante el desarrollo del Bullying. Esta categoría muestra la visión que tienen los adolescentes agresores acerca de sus actos, no sienten remordimientos o culpabilidad, por lo contrario se siente bien y hasta superiores al resto, es más lo asumen como cosas comunes. es_PE
dc.description.uri Tesis es_PE
dc.publisher Universidad Nacional de Trujillo es_PE
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess es_PE
dc.source Universidad Nacional de Trujillo es_PE
dc.source Repositorio institucional - UNITRU es_PE
dc.subject Adolescente agresor es_PE
dc.subject Bullying y representaciones sociales es_PE
dc.title Presentaciones sociales de los adolescentes agresores sobre el bullyng en la I.E N° 80010 Ricardo Palma - Trujillo 2013 es_PE
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis es_PE
thesis.degree.level Bachiller es_PE
thesis.degree.name Lic. en Enfermería es_PE
thesis.degree.discipline Enfermera(o) es_PE
thesis.degree.grantor Universidad Nacional de Trujillo Facultad de Enfermería es_PE


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account