Tesis de Ingeniería Industrial
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Item “Pre-factibilidad para la expansion de mercado en el transporte de carga pesada en las provincias de Trujillo Cajamarca por Lc. Contratistas SAC.”(Universidad Nacional de Trujillo, 2006-08) Revilla Cabrera, Jose Leoncio; Benites Gutierrez, MiguelLas actividades económicas de la empresa LC – Contratistas S.A.C. se orienta al mercado minero y al mercado de la construcción en el departamento de La Libertad y con expectativas de expansión en Cajamarca, para lo cual es importante realizar una breve descripción de la tendencia de crecimiento de estos sectores: L.C. Contratistas S.A.C. es una organización con experiencia en el transporte de carga pesada, orientado a los sectores de minería y de construcción, en sus principales actividades dan solución a la distribución logística de transporte para operaciones de distribución de cargas a nivel nacional. Sus principales clientes que actualmente prestan sus servicios de carga pesada están ubicados en Trujillo, el Valle de Chicama y Cajamarca. Entre los principales clientes se tiene: Empresa Ingeniería Cajamarca, se le presta servicios de transporte de mineral de la mina La Emboscada Provincia de San Marcos, Departamento de Cajamarca, destinado para la empresa Cementos Pacasmayo en la provincia de Pacasmayo. Las ventas mensuales por éstos servicios ascienden aproximadamente a US $185,000. Empresa Black Hill Company S.A.C.: Se transporta minerales de la mina Baños Chicama, Provincia de Cascas, destinada para la empresa Cementos Pacasmayo, las ventas mensuales por estos servicios de carga ascienden aproximadamente a $150,000. Cementos Pascasmayo S.A.A.: Se brinda servicios en la modalidad de transporte de cemento, ladrillos, adoquines, etc., de Pacasmayo a Cajamarca. Las ventas mensuales por servicios prestados ascienden a la suma de $150,000.Item REINGENIERÍA DE PROCESOS EN EL ÁREA DE RECURSOS HUMANOS DE LA EMPRESA CONSORCIO CONTACOM S.A.C. PARA MEJORAR EL ÍNDICE DE DESEMPEÑO DEL PERSONAL(Universidad Nacional de Trujillo, 2007-01-27) Chambergo Colona, Samantha Ingrid; Rojas Laureano, Percis HosmerEl presente estudio titulado Reingeniería de procesos en el área de Recursos Humanos de la empresa Consorcio Contacom S.A.C. para mejorar el índice de desempeño del personal, se enfocó en dicha empresa, dedicada a brindar servicios de consultoría, la problemática que presentaba esta entidad es en la falta de estandarización de sus procesos de recursos humanos e ineficiencia en la ejecución de los mismos, lo cual está afectando su operatividad, a través de la investigación se ha logrado identificar las falencias enunciadas en la problemática. Respondiendo efectivamente a la formulación y sistematización del problema se planteó las respectivas hipótesis. El marco metodológico está compuesto por los tipos de investigación que se aplicaron para fundamentar la propuesta, donde se determinó el universo el cual se determinó es el personal de Consorcio Contacom S.A.C. y la muestra coincide con la población, para la recopilación de información se utilizaron encuestas y la observación, donde se constató que la empresa cuenta con flujogramas empíricos, motivo por el cual las gestiones operativas no son atendidas con puntualidad, por ello ha generado un nivel poco satisfactorio en los clientes. Razón por la cual se propuso una reingeniería de procesos en el área de Recursos Humanos de la empresa Consorcio Contacom S.A.C., donde se observa los diferentes procesos y es evidente la mejora del índice de desempeño laboral, el cual se midió a través del Tablero de Gestión de Puesto, obteniendo un índice de 52.5% en febrero, previo a la reingeniería de procesos y 74.2% posterior a dicha implementación, mejorando 21.7%. Por último se estableció las respectivas conclusiones y recomendaciones que ayudarán a los gestores de este trabajo dejar un precedente ante la problemática que se planteó y su solución, el cual quedará a criterio de la alta administración de la gerencia de la empresa objeto de estudio o de aquellas empresas que tengan el mismo problema.Item IMPLEMENTACIÓN DE UN MODELO DE GESTIÓN DE INVENTARIOS Y COMPRAS PARA REDUCIR LOS COSTOS LOGÍSTICOS EN LA CURTIEMBRE PIEL TRUJILLO S.A.C. EN EL DISTRITO DEL PORVENIR EN EL AÑO 2017(Universidad Nacional de Trujillo, 2007-01-27) Crespo Ruiz, Jesús Alfonso; Valenzuela Lujan, Ruby Elizabeth; Hernandez Molina, AngelPIEL TRUJILLO S.A.C estaba atravesando una situación bastante crítica, muchos de los problemas de la curtiembre se debían principalmente a la falta de aplicación de una gestión logística bien desarrollada que permitiera maximizar la rentabilidad de la empresa en términos de costos, efectividad y satisfacción de los clientes. Con el fin de hacer frente a la problemática expuesta, surge el presente trabajo de investigación denominado “Modelo de Gestión de Inventarios y Compras para reducir los costos logísticos en la Curtiembre Piel Trujillo S.A.C. en el distrito del Porvenir en el año 2017”, el cual tiene como objetivo general demostrar que un modelo de gestión de inventarios y compras permitirá reducir los costos logísticos de la Curtiembre. En primer lugar, se realizó la identificación de las principales falencias del sistema logístico de la gestión 2016 y sus respectivas causas, las cuales sirvieron en la formulación de las soluciones expresadas a través de propuestas de mejoras que fueron llevadas a cabo en los siguientes capítulos. Con lo mencionado, se desarrolló e implementó un modelo de gestión de Inventarios con el cual se mantiene y controla los materiales que se van a almacenar. De forma consecutiva, se desarrolló e implementó un modelo de compras, donde se incluye una evaluación de proveedores mediante técnicas multicriterio y una selección de los mismos a través de criterios y ponderaciones. Posteriormente se evalúa el impacto de los modelos implementados, que determinan si su puesta en marcha es sostenible en el tiempo, para finalmente presentar las conclusiones y recomendaciones del estudio.Item DESARROLLO DE UN PLAN ESTRATÉGICO Y BALANCED SCORECARD PARA MEJORAR LA RENTABILIDAD DE LA EMPRESA GRUPO H.K.I SAC.(Universidad Nacional de Trujillo, 2007-06-27) Calderón Navarrete, Julio César; Buchelli Perales, Orivel JacksonEl presente trabajo denominado “Propuesta de un DESARROLLO DE UN PLANEAMIENTO ESTRATÉGICO Y BALANCED SCORECARD PARA MEJORAR LA RENTABILIDAD DE LA EMPRESA GRUPO HKI SAC” tiene como objetivo principal definir las directrices y estrategias necesarias y adecuadas para aumentar la rentabilidad en una empresa de calzado, ubicada en Trujillo. El desarrollo del presente trabajo se inicia con la formulación de la misión, visión, objetivos estratégicos y valores corporativos influenciados por el enfoque del Balanced Score Card orientado a la estrategia, luego se realiza un análisis del entorno sectorial en el que se desenvuelve la empresa, identificando sus Oportunidades y Amenazas. Así mismo, se realizó un análisis interno de Grupo HIK SAC, para así obtener información precisa y confiable de su actual situación, donde se identificó las Fortalezas y Debilidades de la misma. Con la información antes mencionada y empleando herramientas analíticas tales como Matriz de Evaluación de Factores Externo-Interno, Análisis de los Factores Críticos de Éxito y Matriz FODA se redefinieron los objetivos estratégicos basado en el Enfoque del Balance Score Card para los años 2016 y 2017, así mismo, se estableció el Mapa Estratégico que nos permitirá mediante una relación causaefecto, trasladar la estrategia en acción. Posteriormente con las estrategias identificadas se procedió a través de la Matriz de Hoshin Kanri realizar un despliegue de estrategias desde el nivel estratégico hasta el nivel operativo y para cumplir con la implementación de las mismas se diseñaron Planes de acción/Proyectos, los cuales mediante una Matriz de Selección se priorizo por Grado de Importancia su aplicación. Finalmente se estableció la Evaluación Económica, en donde se determinó la Viabilidad del Proyecto, analizando para ello el VAN >0, TIR >0% y B/C>1Item “Aplicación del sistema de análisis de peligros y control de puntos críticos ( haccp ) en la producción de harina y aceite de pescado en la Pesquera Exalmar s.a. –Puerto Malabrigo”(Universidad Nacional de Trujillo, 2007-07) Ysla Ravello, Jorge Augusto; Benites Gutierrez, MiguelLa globalización ha generado fenómenos que han repercutido en la modalidad de adquisición de alimentos, tanto por los consumidores como en las transacciones comerciales nacionales e internacionales. Los países compradores de alimentos, en forma bilateral o a través de bloques regionales, imponen una serie de requisitos cada vez mayores y más sofisticados para los productos que adquieren, que se plasman en exigencias o acuerdos sanitarios que tienden a imprimir al producto un sello de garantía para sus consumidores. No obstante, en los alimentos, existe un factor de la calidad que debe estar siempre presente y es la inocuidad. El programa de Análisis de Peligros y Puntos Críticos de Control constituye, en la actualidad, la mejor herramienta para el logro de la inocuidad alimentaria. El sistema de análisis de peligros y puntos críticos de control (HACCP) es un método caracterizado por presentar enfoques preventivos y sistemáticos, para eliminar o minimizar los peligros físicos, químicos y biológicos en los alimentos. HACCP siendo un sistema preventivo, logra muchas veces anticiparse a los problemas evitando que lleguen a concretarse, lo que modifica sustancialmente el tradicional enfoque de la inspección y el control del producto final, que ante la aparición de un problema, sólo genera acciones tardías, costosas y generalmente poco efectivas para proteger la salud de los consumidores. Se trabajó con los Programas de Buenas Prácticas de Manufactura y los Procedimientos Operacionales Estándares de Saneamiento que se extienden específicamente en los anexos Nº 01 y Nº 02, para luego determinarse los puntos críticos de control los que llegan sólo a 3 que son: Cocina, Prensa y Purificado. Se ha realizado un Control Estadístico de la Calidad, para prevenir y corregir defectos que se hayan encontrado. Se demuestra la rentabilidad del sistema realizando una Evaluación Económica lo cual nos da como resultado que la aplicación del sistema HACCP minimizará los costos de fallas internas en un 90% y que por cada dólar invertido se beneficiará en un US$ 0.37 en ahorro.Item Desarrollo de un plan estratégico de marketing para la Empresa Wissgroup SAC.(Universidad Nacional de Trujillo, 2012-01) Cenas Zegarra, Santiago Iván; Roncal Aguilar, Julio Joel; Hernandez Molina, ÁngelEl presente trabajo denominado “Desarrollo de un Plan Estratégico de Marketing para la Empresa WISSGROUP S.A.C.”, tiene como objetivo principal contribuir con la Empresa en el logro de sus objetivos mediante la implementación de Estrategias de Marketing para lograr mayores ventas y así consolidar un mayor posicionamiento en el mercado. El desarrollo del presente trabajo se inicia realizando un análisis del Entorno Sectorial en el que se desenvuelve la Empresa, identificando sus Oportunidades y Amenazas. Así mismo, se realizó un análisis interno de WISSGROUP S.A.C. para obtener una información más precisa de su real situación en el mercado, en donde se identificó las Fortalezas y Debilidades de la misma. Con la información antes mencionada y el empleo de las herramientas analíticas tales como: Matriz FODA, Matriz PEyEA, Matriz de Evaluación de Factores Interno – Externo, Matriz de la Gran Estrategia y la Matriz Cuantitativa de la Planificación Estratégica (MCPE), se planteó y eligió las estrategias más convenientes para WISSGROUP S.A.C. Posteriormente, se estableció los Planes de Acción para los años 2012 al 2014 para la implementación de las estrategias propuestas. Finalmente se estableció la evaluación económica, en donde se determinó la viabilidad del proyecto, analizando para ello el VAN el cual tiene el valor de S/. 592.40. y la TIR de 28.7%.Item "mejora continua para reducir los costos de inventarios de los procesos de gestión de suministros de compañía operadora de gas del amazonas"(Universidad Nacional de Trujillo, 2013) Caldas Ñique, Carol JacquelineThe present thesis takes as a target to determine the influence of the application of Continuous progress in the inventor Costs of the Processes of Management of Provisions of the Company gas Operator of the Amazon (Coga), company with more than seven years of operation in the country, entrusted to guarantee Operation and Maintenance of the System of Transport of Natural gas. The unit of analysis of this investigation - that is the Management of Provisions of Coga - is shaped by the following subprocesses: Management of the Request, of Supplyings and Storage. The same ones that were studied for Deductive method and under a Pre-experimental design. This study answers to methodology of the DMAIC (to define, to measure, to analyze, to improve and to control), considered a robust and universal tool of the continuous progress. Every stage of this methodology has a procedure to continue and involves different skills and hardware for the compilation and prosecution of information. In this work, diverse skills have got together, from observation of a process, the direct interviews, layouts, analysis of historical information and up to complex calculations. In the first stage, different problems were identified, thinking of major critical nature, that one that was indicating a cost of inventor possession of 26 % - overcoming the index expected by the company: from 13 to 15 %-In this sense, target of the continuous progress, it would be the reduction of the inventor costs: cost of arranging, storage and possession. There were analyzed the causes roots that unleashed the increase of this number and one determined that the main reason of the same age the growth of the decrease or not available materials, in the last three years of analysis; due to the revenue of materials that were bought by erroneous specifications or to the maintenance of stores without title roles, precautionary plates, certificates and others. Added to this and in equal measurement, the ignorance of the processes of the management of supplyings and stores, between other causes. Identified the causes of the general problem, a proposals list appears of progress for the reduction of the inventor costs, between them: the diffusion of the procedures and norms of the organization, the dressmaking of practical guides for the generation of the request and the involucramiento of the technical areas specialized like engineering, for the definition of the specifications of request. The ratification of the proposals of progress and its quantification, it has demonstrated raised hypothesis, verifying that only in the first year of the implementation of the continuous progress in the provisions management, it is possible to obtain better management results, as for example: the reduction of the cost of possession of 26.15 % to 21.06 %, the reduction of 6.3 % of the cost of storage and of one 0.9 % of the cost of arranging.Item Mejora continua para reducir los costos de inventarios de los procesos de gestión de suministros de compañía operadora de gas del amazonas(Universidad Nacional de Trujillo, 2013) Caldas Ñique, Carol Jacqueline; Romero Shollande, Carlos AurelioLa presente tesis tiene como objetivo determinar la influencia de la aplicación de la Mejora Continua en los Costos de Inventarios de los Procesos de Gestión de Suministros de la Compañía Operadora de Gas del Amazonas (Coga), empresa con más de siete años de operación en el país, encargada de garantizar la Operación y Mantenimiento del Sistema de Transporte de Gas Natural. La unidad de análisis de esta investigación- que es la Gestión de Suministros de Coga- esta conformada por los siguientes subprocesos: Gestión del Requerimiento, de Abastecimientos y Almacenamiento. Los mismos que fueron estudiados por el Método Deductivo y bajo un diseño Pre-Experimental. Este estudio responde a la metodología del DMAIC (definir, medir, analizar, mejorar y controlar), considerada una herramienta robusta y universal de la mejora continua. Cada etapa de esta metodología tiene un procedimiento a seguir e involucra distintas técnicas y herramientas para la recolección y procesamiento de la información. En este trabajo, se han combinado diversas técnicas, desde la observación de un proceso, las entrevistas directas, diagramaciones, análisis de datos históricos y hasta cálculos complejos. En una primera etapa, se identificaron distintos problemas, considerándose de mayor criticidad, aquel que indicaba un costo de posesión de inventarios del 26 %- superando el índice esperado por la compañía: de 13 a 15%- En tal sentido, el objetivo de la mejora continua, sería la reducción de los costos de inventario: costo de ordenamiento, almacenamiento y posesión. Se analizaron las causas raíces que desencadenaron el incremento de esta cifra y se determinó que la razón principal de la misma era el crecimiento de la merma o materiales no disponibles, en los últimos tres años de análisis; debido al ingreso de materiales que se compraban con especificaciones erróneas o al mantenimiento de repuestos sin fichas técnicas, hojas de seguridad, certificados y otros. Sumado a esto y en igual medida, el desconocimiento de los procesos de la gestión de abastecimientos y almacenes, entre otras causas. Identificadas las causas del problema general, se plantea un listado de propuestas de mejoras para la reducción de los costos de inventario, entre ellos: la difusión de los procedimientos y normas de la organización, la confección de guías prácticas para la generación del requerimiento y el involucramiento de las áreas técnicas especializadas como ingeniería, para la definición de las especificaciones de los requerimiento. La validación de las propuestas de mejoras y su cuantificación, ha demostrado la hipótesis planteada, comprobando que sólo en el primer año de la implementación de la mejora continua en la gestión de suministros, es posible obtener mejores resultados de gestión, como por ejemplo: la reducción del costo de posesión de 26.15% a 21.06%, la reducción del 6.3% del costo de almacenamiento y de un 0.9% del costo de ordenamiento.Item “diseño de un sistema de gestión de inventarios y almacenes para incrementar la eficiencia en la empresa indra perú s.a – proyecto sedalib”(Universidad Nacional de Trujillo, 2014) Mas Pajares, Carlos Antonio; Zavaleta Vasquez, Wilson JosueThe following investigation was made by the Indra Peru S.A Company - SEDALIB Proyect, that of which doesn't count with a planning system for the management of it's stock that contains miscellaneous supplies or the usage and control of inventories which presents a good opportunity to improve this aspect, the lack of management and control of the inventories makes evident the loss of an optimum distribution of stock, the lack of storage media, the absence of cataloging and classification of the materials, the ignorance of the inventory levels, with purchases that are realized without following a program; leading to, no just the increase of logistic costs, but could also provoke delays or interruptions in the production due to the lack of any material. This project was developed with the goal to design a new system of inventory management and storage that may lead to a better order, control and planning. For this, the report is divided into three parts: Firstly, a diagnosis of the current situation of the subsystems of inventory, purchasing and warehouse identifying the main problems presented is done. Secondly, the proposed improvements for each subsystem, which together make the system inventory management and storage organization under study are elaborated. Based on the techniques and models that are presented in the theoretical framework can provide solutions to the problems identified. Thirdly, the qualitative and quantitative evaluation of the proposals made to ensure and demonstrate the improved efficiency of resources, materials and the use of spaces that will come from implementing the proposed system is performed. In conclusion it can be confirmed that implementing a system of Inventory Management and Warehouse efficiency in the use of these resources will increase, generating savings and enabling a more orderly and planned work with what you can meet the challenges of everyday life.Item “estudio de viabilidad de una plantación agrícola para la producción de caña de azúcar en el valle chicama, departamento de la libertad”(Universidad Nacional de Trujillo, 2014) Bustamante Villegas, JorgeThe objective of this research is to demonstrate the technical, economic and financial viability of an agricultural planting for the production of sugar cane in the valley of Chicama, located in La Libertad region. Having a favorable environment for the development of agricultural activity, with a legal, social and economic stability to encourage the investment, it is well known that the customers have a high trading power, suppliers have low trading power, the competitors are a moderate threat in the area, and the workforce is available throughout the whole year. At the end of 2013; 1 174 thousand MT of sugar cane were produced nationally, insufficient to meet domestic demand of 1 247 thousand MT, being necessary to import 148 MT, but in turn, to the same date 75 thousand MT of sugar cane were exported. To October 2014, exports of white sugar increased by 128%, with 25 thousand MT and to September 2014 imports of refined sugar increased by 7% compared to 2013 with a total of 11,6 thousand MT. La Libertad region, at the end of 2013, milled around 50% of national cane, being this of 5 398,6 thousand MT, which resulted in 574,4 thousand MT of sugar, about 50% of national consumption. The national sugar production grew by 3,8% annually from 2000 to 2013, being the growth to January 2014, according to the NISI (INEI) of 5,82% in sugar refineries. In this context the company Casa Grande has gradually increased its production capacity, being this from 10 000 MT of cane per day by 2010, according to the MINAG, however it has come to grind up to 12 394 MT of cane per day in 2012 and has now expanded its capacity to refine sugar up to 800 TM daily, which is expected to meet the growing of the national demand and to export to the Chilean market, scheduled to start operations at the beginning of 2015. BIBLIOTECA DIGITAL - DIRECCIÓN DE SISTEMAS DE INFORMÁTICA Y COMUNICACIÓN Esta obra ha sido publicada bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Compartir bajo la misma licencia 2.5 Perú. Para ver una copia de dicha licencia, visite http://creativecommons.org/licences/by-nc-sa/2.5/pe/ vi The property of 14 hectares is located at 16 km from Casa Grande sugar factory, with a suitable land for agriculture and appropriate weather conditions, with water availability from Chicama river for the months of abundance (February to May) and permission to use the surplus water in the dry season, besides having water of an oxbow lake inside the property of about 43,2 m3/h, ensuring the availability of water in the dry months, and the use of certified and treated seed of high quality from Casa Grande suppliers which allow high harvests and reduce the probability of disease, choosing the H54-5174 variety that from 2011 to 2013 has shown an average of 185 TCH. The project involves an investment of S/. 165 797,52. It is planned to obtain the 36% of financing through the agricultural credit investment of Agrobanco of S/. 59 500,00 with a 21% of TEA, to be repaid in 18 months in fees of S/. 3 831,16. Two scenarios were considered, in the first scenario worked with at a trade price of S/. 69,00 per MT of cane to field, having gathered information from prices in contracts with a gatherer of the area, being this price according to the market average price (S/. 66,62 per MT cane in September 2014 according to the RMA, La Libertad), in the second scenario, worked considering the expectations of growth of the sector based on specialized institutions and expert analysis, with a progressive increase of the trade price, up to S /. 127,00 after 10 years (average price in 2011 and 2012 according to the RMA, La Libertad). After the economic and financial evaluation, indicators show that we are facing an economically and financially viable project. In the first scenario with a VANE of S/. 54 809,45 and a VANF of S/. 70 633,23; a TIRE of 17,30% and a TIRF of 36,14%, both higher than the WACC of 12,62%. In the second scenario with a VANE of S/. 268 454,08 and a VANF of S/. 477 341,47; a TIRE of 30,10% and a TIRF of 50,97%, both higher than the COK of 9,70%.Item Diseño de plan de seguridad y salud ocupacional para disminuir los riesgos laborales el área de producción de la empresa Casa Grande s.a.a.(Universidad Nacional de Trujillo, 2014-07) Moreno Florián, Jorge Gustavo; Seijas Velásquez, SegundoEl presente trabajo tuvo como objetivo principal diseñar un plan de Seguridad y Salud Ocupacional, que con su posterior implementación permita administrar adecuadamente los riesgos presentes en las actividades del área de Producción de la Empresa Casa Grande S.A.A. teniendo en cuenta los lineamientos que permitan un mejor entendimiento de la política expresada, atendiendo los aspectos de preservación de la salud de los trabajadores, la ejecución de operaciones con eficiencia, el cumplimiento de las normas de seguridad y la responsabilidad por la función de control de riesgos. El diseño del plan de seguridad y salud ocupacional inició realizándose un diagnóstico de la seguridad en el área de producción describiéndose los indicadores para luego elaborar un inventario de las tareas críticas y poder así aplicar controles a dichas actividades, de acuerdo a los peligros significativos, definimos nuestros objetivos, metas, formatos, respuesta ante emergencias y programas de capacitación y vigilancia de la salud ocupacional que ayuden a disminuir los riesgos y concientizar al personal tanto obrero como directivos de la Empresa.Item “programa de motivación basado en la teoría de dos factores para mejorar el desempeño laboral en la caja municipal sullana - sede trujillo”(Universidad Nacional de Trujillo, 2015) López Beltrán, Jholbert Giancarlo; Romero Cribilleros, Edgar NicolasThis research has as principal objective to determine the improvement of job performance at the Municipal Agency of Sullana - Trujillo Headquarters, through the implementation of a motivational program based on a two-factor theory of Frederick Herzberg. The cause variable, also known as independient variable, has the following steps: Diagnosing job performance and motivation in the Caja Municipal Sullana - Trujillo Headquarters, Develop a otivational program based on the two-factor theory, Implementing a motivational program based in the twofactor theory, Analyze the job performance at the Municipal Agency of Sullana - Trujillo Headquarters, after the implementation of the motivational program. An experimental study was done with a pre-experimental research design pre test- post test type with only one group. Two questionnaires were also used, which were applied to thirty (30) employees of the Municipal Agency of Sullana- Headquarters Trujillo, in the case of motivation questionnaire were evaluated nine (9) dimensions or indicators based on the motivating factors and hygiene factors. While in the case of the job performance evaluation, there were considered seven (7) dimensions or indicators (validated in the Sonia Palma questionnaire - 1999), which were assessed before and after the application of the motivational program. A remarkable improvement in job performance was the result of the implementation of the Motivational Program in the following factors: physical working conditions improved by 2%, remunerative benefits by 3%, administrative policies by 5%, labour relations by 2%, personal development by 13%, Development Task by 6% and Relationship to the Authority by 8%. From the investigation results it can be concluded that the application of Motivational Program produces a significant improvement in job performance being of great importance to consider the effect of motivating factors produces lasting satisfaction efects; whereas the maintenance or hygiene factors have a very limited ability to influence the behavior of employees. As explained, although both factors are important for maintaining the employee satisfaction, the motivating factors are which operate mainly to improve job performance. Keywords: Two-Factors Theory, Hygiene Factors, Motivating Factors Motivation, Job performance.Item “programa de seguridad basada en el comportamiento, según el modelo antecedente – comportamiento – consecuencia, para el fortalecimiento de la cultura preventiva en la empresa agro industrial paramonga s.a.a.”(Universidad Nacional de Trujillo, 2015) Castro Polo, Carlos Giordano; Coloma Campos, César Augusto EfraínThis project seeks to demonstrate that you can strengthen the prevention culture by implementing a program of Behavior Based Safety in Agro Industrial Paramonga S.A.A., aimed at the reduction of unsafe behavior and consequently to reduce the accident rate. Considering the importance of occupational safety and health at work now and the possibility of implementing a security program like this, this project aimed at sections of the company factory began identifying their problems based reality through a related study tricondicional theory to safe behavior: ability to work safely, to work safely and wanting to work safely. Following this, they carry out the process to implement a behavior-based safety, following the model Antecedent - Behaviour - Consequence. At this stage the observers leaders are determined, observation methodology to be used and the detected observations are recorded and then applying feedback on the partner and generate commitments for improvement. The study ends with the dissemination of results to the areas involved and evaluation of program adjustment.Item “implementación de un sistema de gestion de seguridad y salud ocupacional para minimizar los peligros y riesgos en la empresa cosapi s.a. durante la construcción de la carretera ayacucho - abancay”(Universidad Nacional de Trujillo, 2015) Rodríguez Portilla, Jorge LuisThe present so called work “System of safety Management and Occupational Health to minimize the dangers and risks during the Project of construction of the highway Ayacucho-Abancay, takes as a main target to reduce the impacts and the consequences of the risks, which take place in the industrial accidents, reducing the values of damages up to low or moderate. The development of this work, began with the development of the situational analysis of the project of construction of the Ayacucho-Abancay Highway, in the field of occupational safety and health; therefore be collected information (records, reports and documents) relating to the management system of occupational safety and health of the project, all this, in order to obtain the information necessary for the application of the situational analysis. After applying the situational assessment of the Project of the road construction Ayacucho-Abancay , proceeded to apply the Arrays "IPER" and "Control of hazards and risks", this with the purpose of finding and implementing the control measures of those dangers and risks with a high potential for damage to the workers. As soon as the counterfoils were applied, we proceeded to analyze the accident statistics and lost days, with this information we could obtain the safety indexes, which allowed us to observe the tendency of occurrence of accidents and the Man-hours losses during the January to July, 2015. With the collected information, we proceeded to perform an adequate occupational health and safety system in the project of construction of the road Ayacucho-Abancay"as indicated by the regulations of our country. Finally, establish economic evaluation, where it was determined the feasibility of the project, Van S/.472 551.44 , TIR: 145 %. Keyword: System of Occupational Health and Safety.Item “plan estratégico de marketing para consolidar el posicionamiento de la marca prolimsa en los consumidores del mercado de productos de limpieza en la provincia de trujillo”(Universidad Nacional de Trujillo, 2015) Vargas Molina, Abner Abel; Vallejos Tello, DiegoThe overall objective of the research was to design a strategic marketing plan for the consolidation of the brand of PROLIMSA in the market of cleaning products in Trujillo Province. The methodology used in the research was descriptive, so the research is based on the collection and analysis of information, to propose solutions to problems encountered. The sample subjects were constituted by women of lower socioeconomic B and C between the ages of 25-75 years old, users or non-users of cleaning products that work at home (housewives) or other gainful activity (dependent or independent) in the province of Trujillo. The research showed how the design of a strategic marketing plan can strengthen the brand positioning PROLIMSA cleaning products in the market of Trujillo. For which, was diagnosed the current situation of the company and the market cleaning products at national and local level, showing a negative return in recent years for PROLIMSA. Strategies were established for local positioning of PROLIMSA company in the city of Trujillo, based on the marketing mix, which determined in the product a new package as preferred by the consumer; in the price, as a leadership by reducing the 10%; in plaza, the company hasn’t a strategic location, it’s need to choose a new location more accessible and more attractive for consumers, it’s need a merchandising use in promoting loyalty and techniques as fairs, conventions and sponsorships. Keywords: Marketing, Strategic Marketing Plan, Cleaning Products, Positioning.Item “gestión de residuos sólidos urbanos en el distrito de contumazá, provincia de contumazá, cajamarca”(Universidad Nacional de Trujillo, 2015) Gonzales Terrones, Danitza Cirila; Huamán Arana, Géiseda NohelyThe current research was realized for develop a proposal of Municipal Solid Waste Management Plan at Contumazá city, in Cajamarca; as a management instrument for Provincial Municipality of Contumazá, which allows generate a change from traditional Management to Integral Solid Waste Management. Because the waste disposal makes it in an open dump, don't exist recycling and material recovering, the Municipal service is inefficient, there are many point of accumulation of solid waste around the city and not applied an appropriate technology, this make the management of solid waste must be properly plan for this place. Besides previous fact, and base line about Solid Waste Management; it developed an proposal of Municipal Solid Waste Management Plan; within incorporating policies, objectives, goals, action lines, action plan and monitoring plan; including proposed options about management, environmental education, technology and technical issues of Integral Solid Waste Management based on the characteristic and scale of the city, natural conditions, climate, economic development and distribution of population at Contumazá city. Finally, the effectively manage of the local government generates many benefits in terms of reduction of environmental impacts and increasing urban good lifestyle.Item “mejora del proceso de fabricación de bastidores estructurales mediante celda de soldadura robotizada en empresa metal mecánica”(Universidad Nacional de Trujillo, 2015) Ramírez Peres, Juan ManuelThe objective of this research is to determine by indicators, the advantages of changing the production process of structural frames, currently, using a fixed position productive system and manual welding, to a proposed process, in line, with a robotic welding cell. The behavior of welded joints involved in the process, was studied, especially the travel speed, using tables and manufacturers recommendations, in order to apply them to the time study. Also, work study techniques were applied to develop a database type, analytical flow charts to describe the process and operations at a macroscopic level, then, they are detailed by predetermined time standards spreadsheets MTM (Time Measurement Method), each element of operations at a microscopic level, earning a very reliable record of the current method. A simulation was run to determine the actual daily production, because of machine interference. The proposed method was determined with the help of a bench scale test of a frame in the robotics laboratory at the Universidad Nacional de Trujillo, simulating the operations that would make the robot and operation service times. A network-type production line was proposed, obtaining results favorable to production level. Finally, a financial evaluation was carried out by using Net Present Value for the evaluation of maintaining the current method,Item “diagnóstico y elaboración de un programa de seguridad en el trabajo en el área de producción de la empresa casa grande s.a.a.”(Universidad Nacional de Trujillo, 2015) Lozano Rodríguez, Susan Edith; Ramírez García, Ana RosaThis paper describes the methodology for diagnosis and development of a Plan of Work Safety in a company's production of sugar, in order to meet safety standards required by Peruvian laws and regulations; and minimize risk and reduce the frequency of accidents. The development of the thesis begins with an existing diagnosis of security in the company; based on the Guidelines Checklist Management System for Safety and Health at Work is part of the RM 050-2013-TR, given by the Ministry of Labour and Employment Promotion, which aims to determine the level of compliance requirements set forth in the Act through the DS 29783 005-2012-TR. The IPERC of all activities is then developed to implement controls at critical activities according to significant hazards; this helped us define the security policy and develop the Plan Work Safety (define objectives, goals and programs) to assess compliance. The diagnosis helped identify the staff is not aware of the dangers around them and there is a high risk of accidents because they do not use PPE properly, do not have work procedures to perform tasks safely. These weaknesses identified in the Management System Safety and Health Company Casa Grande SAA, were raised in the Safety Program proposed in this thesis work; where we develop procedures that indicate step by step how to allocate resources, roles, responsibilities, training programs, participation and consultation; document control, operational control, emergency preparedness and response; formats where the activities performed to demonstrate traceability records were also developed.Item “propuesta de un plan estratégico para incrementar el nivel de ventas en la empresa corporación educativa nobel e.i.r.l.”(Universidad Nacional de Trujillo, 2015) Chávez Garrido, Cynthia Julissa; Romero Mori, LisbethThe present research called “Proposal of Strategic Plan to increase level sales for Corporación Educativa Nobel E.I.R.L.” has as its main objective to demonstrate that the proposal of Strategic Plan will increase level sales for Corporación Educativa Nobel E.I.R.L. This job begin by a formulating the strategic direction of the organization, where tentatively set the mission, vision, corporate values and strategic objectives based on the Balanced Scorecard Approach. Then we performed an internal analysis, determining strengths and weaknesses of the company; and an external analysis to establish Opportunities and Threats of the sector.With the information obtained we proceed with the Internal Factors Evaluation (EFI) and External Factors Evaluation (EFE). Then we perform the formulation of strategies using Internal - External (IE) Matrix, Strategic Position and Action Evaluation (SPACE) Matrix, Boston Consulting Group (BCG) Matrix, Grand Strategy Matrix and SWOT Matrix. The strategies obtained were joined in a Decision Matrix in order to keep strategies that are repeated more. Based on the strategic information obtained, the Strategic SWOT Matrix was created, where the strategic objectives proposed in the preliminary BSC were redefined. Next we developed the Balanced Scorecard and Strategic Map of the company, which will serve as a basis for the Deployment Strategy through Hoshin Kanri methodology; Projects obtained were selected for implementation by their impact on the Critical Success Factors of the company and its economic viability according to the resources allocated to the plan. Finally, Economic Evaluation of the Strategic Plan was carried out by simulating of three scenarios: Pessimistic, Moderated and Optimistic, for the optimistic scenario: NPV S /. 77,609.52, TIR 77% and B/C 3.03, for the Moderate scenario: NPV S /. 47,855.64, TIR 60% and B/C 2.25 and the pessimistic scenario: NPV S /. 41,572.16, TIR 54% and B/C 2.09. It is concluded that the proposal of the Strategic Plan would increase the sales level of the “Corporación Educativa Nobel E.I.R.L”, this conclusion was reinforced by the statistical test T - Student, through which the alternative hypothesis is accepted: "The Strategic Plan will increase the level of sales Corporación Educativa Nobel E.I.R.L"Item “propuesta de implementación de un plan de producción y su influencia en los costos eléctricos de fábrica de hielo frío el delfín srl.”(Universidad Nacional de Trujillo, 2015) Olguín Cancino, Johana Carolina; Pajares Castillo, José MartinThis thesis pretends to explain in detail the development and analysis of a production plan and how it can reduce electricity costs at the "Fabrica de hielo Frío el Delfín S.R.L." As a result of the implementation of policies, it was obtained that from a total of 58 periods analyzed, in 57 of them the electric power cost obtained in the forecast was less than real. It was also obtained that the average savings was s/. 4171.64 monthly, which would save s/. 50,059.70 annually. Keywords: production, forecast, probability distribution, electric cost.