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dc.contributor.advisorMinchón Medina, Carlos Alberto
dc.contributor.authorCórdova Espinoza, Mariela Lizety
dc.date.accessioned2019-12-04T20:52:38Z
dc.date.available2019-12-04T20:52:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/15312
dc.descriptionABSTRACT The present research determined the relationship between depression and academic performance in students of the Science Faculty of the National University of Piura; is descriptive and through a correlational design has sought to establish the association between depression and academic performance. The observation technique was applied to establish depression levels, through a unique instrument such as The Zung Scale and the documentary analysis was worked with the Analysis Guide to collect the results of the students' academic performance, from secondary sources. Statistical treatment has used the fundamentals of Bayes' theorem to establish levels of depression, a priori through a sample and a posteriori through the application of the Zung Scale, to the students of the chosen sample. The population was made up of students from the Professional Schools of Statistics, Biology, Electronics and Communications, Physics and Mathematics belonging to the Science Faculty. The population has been constituted by 1319 students and the sample by 298 students at random. The results have shown that the prevalence of depression in students of the Science Faculty, with a model in the range of 0.08 to 0.12, presents 100% of the probability a posteriori; similarly with the model in the range of 0.08 to 0.25. A relationship was found between depression and the academic performance of the students of the Science Faculty, both in the classical approach and in the Bayesian approach; that is, depression is more frequent when performance is lower. In addition, the predominant academic performance level in the Science Faculty is low. For the model with a priori uniform distribution, the probability that a student has depression is 0.120, which is attributed an a priori probability of 0.125 corresponding to a likelihood of 0.006, the a posteriori probability being 0.994 (higher value), with a 95% probability interval between 0.105 to 0.183, which contains the proportion of students who have depression.es_PE
dc.description.abstractRESUMEN La presente investigación determinó la relación entre la depresión y el rendimiento académico en estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Universidad Nacional de Piura; es descriptivo y a través de un diseño correlacional ha buscado establecer la asociación entre la depresión y el rendimiento académico. Se aplicó la técnica de la observación para establecer niveles de depresión, a través de un instrumento único como La Escala de Zung y el análisis documentario se trabajó con la Guía de Análisis para recopilar los resultados del desempeño académico de los estudiantes, de fuentes secundarias. El tratamiento estadístico ha utilizado los fundamentos del teorema de Bayes para establecer niveles de depresión, a priori a través de una muestra y a posteriori mediante la aplicación de la Escala de Zung, a los estudiantes de la muestra elegida. La población estaba conformada por estudiantes de las Escuelas Profesionales de Estadística, Biología, Electrónica y Comunicaciones, Física y Matemática pertenecientes a la Facultad de Ciencias. La población ha sido constituida por 1319 estudiantes y la muestra por 298 estudiantes de forma aleatoria. Los resultados han determinado que la prevalencia de depresión en estudiantes de la Facultad de Ciencias, con un modelo comprendido en el rango de 0.08 a 0.12, presenta el 100% de la probabilidad a posteriori; de manera similar con el modelo comprendido en el rango de 0.08 a 0.25. Se encontró relación entre la depresión y el rendimiento académico de los estudiantes de la Facultad de Ciencias, tanto en el enfoque clásico como en el enfoque bayesiano; es decir, la depresión es más frecuente a medida que el rendimiento es más bajo. Además, el nivel de rendimiento académico predominante en la Facultad de Ciencias es bajo. Para el modelo con distribución uniforme a priori, la probabilidad de que un estudiante tenga depresión es de 0.120, que se atribuye una probabilidad a priori de 0.125 correspondiente a una verosimilitud de 0.006, siendo la probabilidad a posteriori de 0.994 (mayor valor), con un intervalo de probabilidad al 95% entre 0.105 a 0.183, que contiene la proporción de alumnos que presentan depresión.es_PE
dc.description.uriTesises_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de Trujilloes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/es_PE
dc.sourceUniversidad Nacional de Trujilloes_PE
dc.sourceRepositorio institucional - UNITRUes_PE
dc.subjectDepresiónes_PE
dc.subjectBayesianaes_PE
dc.subjectEscala de Zunges_PE
dc.titleDepresión y su relación con el rendimiento académico de los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Universidad Nacional de Piuraes_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.levelMaestríaes_PE
thesis.degree.nameMaestro en Cienciases_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Ciencias mención Estadística Aplicadaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de Trujillo.Escuela de Posgradoes_PE


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