Cáceda Ñazco, Giovanna SaraAredo Hilario, Kathia Felicita2019-10-042019-10-042016-11-02https://hdl.handle.net/20.500.14414/14428This qualitative research approach Dialectical was held in the Province of Otuzco in the Health Center Ramón Castilla belonging to Otuzco Health Network. It was aimed to describe the daily lives experiencing the nurse to provide its Caring / Care and analyze the dimensions of everyday nurse in the process of care / care at the primary care level in the Health Center Ramón Castilla. Participants were 7 nurses (as). The scenario study was the Health Center Ramón Castilla. The speeches were collected through semi-structured interviews. The analysis of the speeches, originated three categories: 1) "Daily CARE WITH precautionary approach" with sub category: Care vs. Care in the first level of care. 2) CARE "NOT EVERYDAY WITH PROMOTIONAL approach with sub category: Nursing care at the first level of care, emotional care, Care and Care as communication and education. 3) CONCEPTION ACTION VS "with sub category: Conceptions of nursing care and nursing ambivalent feelings.La presente investigación cualitativa con abordaje Dialectico, se realizó en la Provincia de Otuzco en el Centro de Salud Ramón Castilla perteneciente a la Red de Salud Otuzco. Estuvo orientada a describir la cotidianeidad que experimenta la enfermera al brindar su Cuidar/Cuidado y analizar las dimensiones del cotidiano de la enfermera en proceso de cuidar/cuidado en el primer nivel de atención en el Centro de Salud Ramón castilla. Los participantes fueron 7 enfermeros (as). El escenario de estudio fue el Centro de Salud Ramón Castilla. Los discursos se recolectaron a través de entrevistas semi- estructuradas. El análisis de los discursos, origino tres categorías: 1) “COTIDIANEIDAD DEL CUIDADO CON ENFOQUE PREVENTIVO”, con sub categoría: Cuidado vs. Atención en el primer nivel de atención. 2) CUIDADO”, NO COTIDIANO CON ENFOQUE PROMOCIONAL, con sub categoría: Cuidado de enfermería en el Primer nivel de atención, Cuidado afectivo, Cuidado como comunicación y Cuidado como educación. 3) CONCEPCIÓN VS ACCIÓN”, con sub categoría: Concepciones del cuidado de enfermería y Sentimientos ambivalentes en enfermería.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessCotidianeidad, cuidar/ cuidadoenfermería y primer nivel de atención.Cotidianeidad de la enfermera en proceso de cuidar cuidado en el primer nivel de atencióninfo:eu-repo/semantics/other