Ipanaqué Centeno, José ManuelRamirez Alva, Cristina Rosybel11/21/201611/21/20162016https://hdl.handle.net/20.500.14414/4968This research was developed in order to determine to what extent the quality of taxpayer service influences the decision of voluntary payment of the user, in the area of enforced collection of regional quartermaster La Libertad, SUNAT -Trujillo 2016. It has been used as a population to calculate the sample medium and small taxpayers of the Regional Municipality La Libertad - Trujillo SUNAT given limited access to information. Within this research analyzed aspects such as: the level of satisfaction of taxpayers of the Regional Municipality of La Libertad with the service received by the area of enforced collection of such dependence; the level of tax culture thereof; the level of propensity to payment; more types made embargoes; the quality of taxpayer service in the area of enforced collection; the main reasons for the tax debt and the level of confidence in the institution. The following hypothesis is proposed: The quality of taxpayer service greatly influences the decision of voluntary payment of the user, in the area of enforced collection of regional quartermaster La Libertad, SUNAT -Trujillo 2016. This was used the deductive analysis - synthesis, hypothetical - deductive inductive methods, and hermeneutical; a design no experimental research; and technical data collection survey. Completed the process of investigation is concluded that the hypothesis is accepted, as well as results for the aspects analyzed are determined. Finally some recommendations to improve service and promote voluntary compliance with tax obligations are plotted.El presente trabajo de investigación se elaboró con la finalidad de determinar en qué medida la calidad del servicio de atención al contribuyente influye en la decisión de pago voluntario del usuario, en el área de cobranza coactiva de la intendencia regional La Libertad, SUNAT -Trujillo 2016. Se ha utilizado como población para el cálculo de la muestra los medianos y pequeños contribuyentes de la Intendencia Regional La Libertad – SUNAT Trujillo dado las limitaciones de acceso de información. Dentro de la presente investigación se analizó aspectos como: el nivel de satisfacción de los contribuyentes de la Intendencia Regional de La Libertad con el servicio recibido por el área de cobranza coactiva de dicha dependencia; el nivel de cultura tributaria de los mismos; el nivel de propensión al pago; los tipos de embargos más efectuados; la calidad del servicio al contribuyente en el área de cobranza coactiva; las principales razones de endeudamiento tributario y el nivel de confianza en la institución. Se planteó la siguiente hipótesis: La calidad del servicio de atención al contribuyente influye en gran medida en la decisión de pago voluntario del usuario, en el área de cobranza coactiva de la intendencia regional La Libertad, SUNAT - Trujillo 2016. Para ello se empleó los métodos inductivo - deductivo, análisis – síntesis, hipotético – deductivo, y hermenéutico; un diseño de investigación no experimental transeccional; y la técnica de recolección de datos de la encuesta. Culminado el proceso de investigación se concluye que se acepta la hipótesis planteada, así como también se determinan resultados para los aspectos analizados. Finalmente se trazan algunas recomendaciones para mejorar el servicio y promover el cumplimiento voluntario de las obligaciones tributarias.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessCalidad del servicioObligaciones tributariasCobranza coactivaCalidad del servicio de atención al contribuyente y su influencia en la decisión de pago voluntario del usuario, en el área de cobranza coactiva de la Intendencia Regional La Libertad, SUNAT - Trujillo 2016.info:eu-repo/semantics/bachelorThesis