Paredes Ibáñez, Martha AzucenaParedes Ruiz, Aide2020-02-122020-02-122018https://hdl.handle.net/20.500.14414/15959This research arises from a study that was developed at Br. Victorino Elorz Goicoechea Higher Pedagogical Education Institute of Cajamarca during the plan of a pedagogical accompaniment application to improve the performance of this institution’s students in the academic semester 2018-I. The methodology used goes according to the quantitative approach. The investigation is applied. The research design is quasi-experimental, the sample is represented by 13 students of the Primary Education and Technology-Science and Environment study program. It was used rubrics provided by the Education Ministry as an instrument to pick up information to evaluate the teaching performance and the practice supervision sheets of Br. Victorino Elorz Goicoechea IESP, the rubrics were applied in two moments, as a pretest at the beginning of the pre-professional practice and at the time departure as a post-test and, the sheets were used to record the scores of eight observations. The results obtained for the general hypothesis were submitted to the T-student statistical test for related samples for the following reasons: it has to be applied to a same group in two different measures at different times, therefore, it is a longitudinal study, the permanent variable creates two measures, one before and one after. _x000D_ The random variable are the qualifiers obtained as a result of the pedagogical accompaniment; this is a numerical variable. It has been possible to demonstrate that in the sample of size 13, the p value found is 0.00, lower than the significance level chosen, that is why the hypothesis of the researcher is acceptedEl presente trabajo de investigación surge de un estudio que se desarrolló en el instituto de educación superior pedagógico Hno. Victorino Elorz Goicoechea durante la aplicación de un plan de acompañamiento para mejor el desempeño de los estudiantes de esta institución en el semestre académico 2018-I. La metodología empleada correspondió al enfoque cuantitativo. La investigación es aplicada. El diseño de investigación es pre experimental, la muestra está representada por 13 estudiantes del programa de estudios de educación primaria y ciencia tecnología y ambiente. Se utilizó como instrumentos para recoger información las rúbricas utilizadas por el Ministerio de Educación para evaluar el desempeño docente y las fichas de supervisión de práctica del IESP Hno. Victorino Elorz Goicoechea, las rúbricas fueron aplicadas en dos momentos como pre test, al inicio de la práctica pre profesional y el momento de salida como post test y las fichas se utilizó para registrar los calificativos de ocho observaciones.Los resultados obtenidos para la hipótesis general, se sometió a la prueba estadística T de student para muestras relacionadas por las siguientes razones: a un mismo grupo se le aplican dos medidas en diferentes momentos, por lo tanto, es un estudio longitudinal, la variable fija nos crea dos medidas, una antes y otra después. _x000D_ La variable aleatoria son los calificativos obtenidos producto del acompañamiento pedagógico, esta es una variable numérica. Se ha podido demostrar que en la muestra de tamaño 13, el p valor hallado es 0.00, menor al nivel de significancia elegido por lo que se acepta la hipótesis del investigador.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessAcompañamiento pedagógicoDesempeño docentePractica pedagógicaAplicación de un plan de acompañamiento para mejorar el desempeño de estudiantes de Educación Superiorinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis