Cruz Blas, Marilú RosarioMonzon Villena, Patricia Soledad5/9/2023 85/9/2023 82021https://hdl.handle.net/20.500.14414/17364At present, educational systems around the world face the challenge of using Information and Communication Technologies to provide their students with the necessary tools and knowledge that are required in the 21st century. However, nowadays, as a result of the COVID 19 pandemic, the modality of face-to-face classes has been changed to distance classes and parents have been forced to acquire internet, a computer, tablet or a cell phone, but you have to Be cautious when browsing the internet, since, in many cases, the information displayed may lack veracity, as well as that, through the internet, different types of scam, deception, dependence on virtual games, accessing pages of people who can harm you such as pedophiles, human trafficking networks, pornography, etc. and as young children they are unaware of the dangers they can face. For all these reasons, in schools, teachers must make known rules for the proper use of ICTs seeking the common good and their consequences if we do not put them to good use. The sufficiency work has a structure that consists of three parts. In the first part, the introduction is located, which shows the problematic reality, justification and the objective of the study. In the second part, there is the theoretical support; here the definitions of technology, the area of Social Personnel, Competence and Capacity, the teaching process, pedagogical theories that support the use of ICT in learning, methodologies, means and materials, norms for an adequate Use of new technologies. In the third part, the pedagogical support is explained, here the work that was carried out in the learning sessions is detailed, taking into account the methodologies, resources and useful means to develop strategies, competencies and capacities of the Social Personnel area to achieve the objectives raised. Finally, the conclusions, the bibliography and the annexes.En la actualidad los sistemas educativos de todo el mundo se enfrentan al desafío de utilizar las Tecnologías de la Información y la Comunicación para proveer a sus alumnos con las herramientas y conocimientos necesarios que se requieren en el siglo XXI. Sin embargo, hoy en día, producto de la pandemia por el COVID 19 se ha cambiado la modalidad de las clases presenciales por clases a distancia y los padres se han visto obligados a adquirir internet, una computadora, tablet o un celular, pero hay que ser cautos cuando se navega por internet, ya que, en muchas ocasiones la información mostrada puede carecer de veracidad, así como que, a través de internet, pueden extenderse distintos tipos de estafa, engaños, dependencia a los juegos virtuales, acceder a páginas de gente que le puedan hacer daño como pedófilos, redes de tráfico de personas, pornografía, etc. y siendo niños pequeños desconocen los peligros a los que se pueden enfrentar. Por todo ello, en los colegios los docentes deben dar a conocer normas de uso adecuado de las TIC buscando el bien común y sus consecuencias si no le damos un buen uso a estas. El trabajo de suficiencia tiene una estructura que consta de tres partes, En la primera parte, se ubica la introducción, que manifiesta la realidad problemática, justificación y el objetivo de estudio. En la segunda parte, se encuentra el sustento teórico; aquí se da a conocer las definiciones de la tecnología, el área de Personal Social, la Competencia y Capacidad, el proceso de enseñanza, teorías pedagógicas que sustentan el uso de las TIC en el aprendizaje, metodologías, medios y materiales, normas para un adecuado uso de las nuevas tecnologías. En la tercera parte, se explica el sustento pedagógico, aquí se detalla el trabajo que se realizó en las sesiones de aprendizaje tomando en cuenta las metodologías, recursos y medios útiles para desarrollar estrategias, competencias y capacidades del área de Personal Social para lograr los objetivos planteados. Finalmente, las conclusiones, la bibliografía y los anexos.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEducaciónEducación primariaComunicaciónTecnologíaProponemos normas de uso adecuado de los recursos tecnológicos en los niños de segundo gradoinfo:eu-repo/semantics/other