Guevara Guevara, ErvandoRojas Ruiz, Irene Jacqueline2016-11-262016-11-262005https://hdl.handle.net/20.500.14414/5099One of the problems that stands out in the educational sector, is the evil understanding of the supervision for two reasons, first for ignorance of the involved subjects, the plans are done without his knowledge and second for lack of training of the .memos supervisors therefore the supervision is pushed back. The present work proposes a Plan of Supervision with democratic participation to improve the quality of management of the Educational Institution Gustavo Ríes in the frame of the strategic planning, in such a way that it) allows to actuate his executives inside the politics of institution building and this way same to expire with the mission and vision of the educational center. It is because of it that the present work realized with the information obtained from the diagnosis of the institution, besides the theory on educational supervision, strategic planning and methodology of planning participative, which allowed to elaborate the offer of the plan of educational supervision with democratic participation the one that consists of the following essential components: Identity of the educational institution, strategic diagnosis, direction strategic, strategic projection and evaluation of the offer. Identity that consists of the mission and vision makes an analysis a conscious internalization of the same one that is the component orientate of all the components. The work ended up by describing every component of the plan proposed in order to orientate the institutional management to offer innovation in the education and learning’s answering to the relevancy of the demands(lawsuits) of the own(proper) educational institution, offer that will be an alternative to solve the problematic before exposed.Uno de los problemas que resalta en el sector educativo, es el mal entendimiento de la supervisión por dos razones, primero por desconocimiento de los sujetos involucrados, los planes se hacen sin su conocimiento y segundo por falta de capacitación de los .mismos supervisores por tanto la supervisión es rechazada. El presente trabajo propone un Plan de Supervisión con participación democrática para mejorar la calidad de gestión de la Institución Educativa Gustavo Ríes en el marco del planeamiento estratégico, de tal manera que permita actuar a sus directivos dentro de la política de desarrollo institucional y así mismos cumplir con la misión y visión del centro educativo. Es por eso que el presente trabajo se realizó con la información obtenida a partir del diagnóstico de la institución, además de la teoría sobre supervisión educativa, planeamiento estratégico y metodología de planificación participativa, la que permitió elaborar la propuesta del plan de supervisión educativa con participación democrática la que consta de los siguientes componentes esenciales: Identidad de la institución educativa, diagnóstico estratégico, direccionamiento estratégico, proyección estratégica y evaluación de la propuesta. La identidad que consta de la misión y visión hace un análisis una internalización consciente de la misma que es el componente orientador de todos los componentes. El trabajo se concluyó describiendo cada componente del plan propuesto con el fin de orientar la gestión institucional para brindar innovación en la enseñanza y aprendizajes respondiendo a la pertinencia de las demandas de la propia institución educativa, propuesta que será una alternativa para resolver la problemática antes expuesta.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessPlan de supervisión, Desarrollo institucional, Planeamiento estratégico, Participación democrática, Calidad de gestiónPropuesta de un plan de supervisión con participación democrática para mejorar la calidad de la gestión del centro educativo gustavo ries de la ciudad de Trujilloinfo:eu-repo/semantics/masterThesis