Julca Verástegui, Luis AlbertoCabanillas Lezama, Rayder FránklinOribe Castillo, Christian Alexander8/29/20178/29/20172016-12https://hdl.handle.net/20.500.14414/8565In the present thesis, a dynamic structural analysis of a D-type buckle-type crane with load capacities 5, 10, 15, 20, 25 and 30 tons and 10, 15, 20, 25 and 30 meter lights, With the aim of improving operating conditions. A survey was conducted to collect input data, which are the conditions where the main beam will operate. Four stages of analysis were performed: the former being the shape design; The second the main loads and influencing factors; The third the efforts, safety factors and deformations; And the fourth stage for dynamic beam response. Through the dynamic structural analysis and use of stiffeners in drawer beam for different lights and load states; It was possible to improve indicators such as: rigidity and weight of the birráil crane bridge. The analytical rigidity index is 30 for a beam of 10 meters’ light with a load of 30 Ton and decreasing to a value of 5.6 for the 10 meter beam, but with a load of 05 Tn. The minimum specific weight is 0.113 for a beam of 30 Ton for a light of 10 meters and increases to a value of 0.117 by adding the transverse and longitudinal stiffeners, thus reaching a value of 1.227 for the case of the beam of 30 meters of light under the load of 05 Ton with transverse and longitudinal stiffeners. The stresses and deformations for both the 10, 15, 20, 25 and 30 meter lights were calculated analytically and by simulation with lifting loads of 05, 10, 15, 20, 25, 30 tons. Being the minimum value of the effort of 66.24 for a light of 10 m and under the load of 05 Ton and its deflection of 8.90 mm.En la presente tesis se realizo un análisis dinámico estructural de un Puente Grúa tipo cajón birráil de clase D con capacidades de carga 5, 10, 15, 20, 25 y 30 toneladas y luces de 10, 15, 20, 25 y 30 metros, con la finalidad de mejorar las condiciones de operación. Se realizo una encuesta para la recolección de datos de entrada, que son las condiciones donde la viga principal operara. Se realizaron cuatro etapas de análisis: siendo la primera el diseño de forma; la segunda las cargas principales y factores de influencia; la tercera los esfuerzos, factores de seguridad y deformaciones; y la cuarta etapa para la respuesta dinámica de la viga. Mediante el análisis dinámico estructural y uso de rigidizadores en viga cajón para diferentes luces y estados de carga; se logró mejorar indicadores tales como: rigidez y peso del puente grúa birráil. El índice de rigidez analítico es de 30 correspondiente para una viga de 10 metros de luz con una carga de 30 Tn y disminuyendo hasta un valor de 5,6 para la viga de 10 metros, pero con una carga de 05 Tn. El mínimo peso específico es de 0,113 correspondiente para una viga de 30 Tn para una luz de 10 metros y aumenta hasta un valor de 0,117 al ir añadiendo los rigidizadores transversales y longitudinales, llegando así hasta un valor de 1,227 para el caso de la viga de 30 metros de luz bajo la carga de 05 Tn con rigidizadores transversales y longitudinales. Se calculó analíticamente y mediante simulación los esfuerzos y deformaciones tanto para las luces de 10, 15, 20, 25, 30 metros con cargas de izaje de 05, 10, 15, 20, 25, 30 toneladas. Siendo el valor mínimo del esfuerzo de 66.24 para una luz de 10 m y bajo la carga de 05 Tn y su deflexión de 8,90 mm.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEstructura de viga cajon de puenteAnálisis dinámico estructural de viga cajón, de puente grúa Birráil clase d para mejorar sus condiciones de operacióninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis