Adrianzén De Casusol, RosaAlvarez Baglietto, Carlos Federico2017-01-092017-01-092011https://hdl.handle.net/20.500.14414/5549Objective: to determine the change of Satisfaction´s level of the patients who underwent Ambulatory Major Surgery by the application of an Educative Program of Information, Education and Communication to a healthcare workers. Design: prospective, longitudinal, pre test- post test with an intervention Setting: Lazarte hospital. Population: 100 health workers and 100 patients attended at the Ambulatory Major Surgical unit, between November 2009 and January 2010 Measurement: data of the test pre intervention compared with post intervention test, to value the Degree of Satisfaction of the patient and the level of Knowledge, Attitudes and Conducts of the healthcare workers through an Information, Education and Communication model. Results: the satisfaction´s level of patients before and after the Program was 69%-10% for the lower Level, 30-38% for the medium Level and 1-52 % for the higher Level. The Knowledge´s level in workers before and after was 92% - 0% for the poor level, 8%-50% for the regular Level and 0%-50% for the good Level. In Attitudes and Conduct´s level in workers before and after was 70%-2% for the inadequate Level, 30%-42% for adequate nor inadequate Level and 0%-56% for the suitable Level. Conclusions: The level of Information, Education and Communication to a healthcare worker’s improves after the application of an Educative Program and as a consequence significantly improves the Degree of patient´s satisfaction.Objetivo: Determinar el cambio en el Nivel de Satisfacción de los pacientes sometidos a Cirugía Mayor Ambulatoria después de la aplicación de un Programa Educativo sobre Información, Educación y Comunicación al personal de salud. Diseño: prospectivo, longitudinal, pre test-post test con intervención Lugar: Hospital Lazarte – Trujillo Perú Población: 100 trabajadores de salud y 100 pacientes atendidos en la unidad Cirugía Mayor Ambulatoria, entre Noviembre de 2009 y Enero de 2010. Mediciones: Resultados del test pre intervención comparado con el post intervención, para valorar el Grado de Satisfacción del paciente y el Nivel de Conocimientos, Actitudes y Conductas del trabajador de salud a través de un modelo de Información, Educación y Comunicación. Resultados: El Nivel de satisfacción de pacientes antes y después del Programa fue 69%-10% el Nivel Bajo, 30%-38% el Nivel Medio y 1% -52% Nivel Alto. El Nivel de Conocimientos en trabajadores antes y después fue 92% - 0% Nivel malo, 8% - 50% el Nivel regular y 0%-50% el Nivel Bueno. En Actitudes y Conductas del personal fue 70% - 2% el Nivel inadecuado, 30%- 42% el Nivel ni adecuado ni inadecuado y 0% - 56% el Nivel adecuado. Conclusiones: El Nivel de Información, Educación y Comunicación de los trabajadores asistenciales mejora después de la aplicación del Programa Educativo y como consecuencia mejora significativamente el Grado de Satisfacción de los pacientes.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessPrograma educativo, Satisfacción del clienteEficacia de un programa educativo sobre información educación y comunicación a trabajadores asistenciales en la mejora del nivel de satisfacción de pacientes sometidos a cirugía mayor ambulatoriainfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis