Villar Quiroz, Josualdo CarlosAlfaro Rodríguez, FroilánSandoval Bazán, Frank Jhonatan2023-07-042023-07-042023-07https://hdl.handle.net/20.500.14414/18235The present research was carried out in the city of Trujillo, at the National University of Trujillo, the rehabilitation was proposed using AASTHO 93 methodology to improve the condition of the flexible pavement of the Trujillo Huanchaco section. For the development of the thesis, the criterion of inclusion was used, having chosen the Trujillo Huanchaco section with 9.2 km in length; data collection was carried out with the help of data collection techniques, such as observation and documentary analysis, and the instruments used were observation guides and summary sheets, obtained from the AASHTO Guide and pavement manuals. The general objective was to determine the rehabilitation using AASTHO 93 methodology to improve the condition of the flexible pavement of the Trujillo-Huanchaco section, due to the high traffic and the high traffic flow on this road, as well as the flaws present in some points of the pavement, causing discomfort to users. The results determined in our investigation are detailed as follows: a PCI condition index of 44 indicating a pavement in regular condition, pavement with a serviceability index equal to 2.66522 and a regularity index of 3.47165 indicating a condition of the flexible pavement with a regular condition; also the characteristic deflections of 303. 82 µm in the flexible pavement of the left roadway and 299.50 µm in the flexible pavement of the right roadway; having as a conclusion that the condition of the flexible pavement of the observed roadway has a REGULAR condition, therefore a rehabilitation of the functional reinforcement type (resurfacing) is needed, proposing a 10 cm thick resurfacing.La presente investigación se realizó en la ciudad de Trujillo, en la Universidad Nacional de Trujillo, se planteó la rehabilitación mediante metodología AASTHO 93 para mejorar el estado del pavimento flexible del tramo Trujillo Huanchaco. Para el desarrollo de la tesis se utilizó el criterio de inclusión, habiendo elegido el tramo Trujillo Huanchaco con 9.2 Km de longitud; la recopilación de datos se llevó a cabo con ayuda de las técnicas de recolección de datos, como la observación y el análisis documental, asimismo los instrumentos empleados fueron las guías de observación y las fichas resumen, obtenidos de la Guía AASHTO y manuales de pavimentos. Como objetivo general se buscó determinar la rehabilitación mediante metodología AASTHO 93 para mejorar el estado del pavimento flexible del tramo Trujillo Huanchaco, esto debido a lo concurrido y la gran transitabilidad presente en esta vía, asimismo las fallas presentes en algunos puntos del pavimento, causando incomodidad en los usuarios. Los resultados determinados en nuestra investigación se detallan a continuación: un índice de condición PCI de 44 que indica un pavimento en estado regular, pavimento con índice de serviciabilidad igual a 2.66522 y un índice de regularidad de 3.47165 indicando estos una condición del pavimento flexible con un estado regular; así también las deflexiones características de 303.82 µm en el pavimento flexible de la calzada izquierda y 299.50 µm en el pavimento flexible de la calzada derecha; teniendo como conclusión que el estado del pavimento flexible de la vía observada tiene un estado REGULAR, por lo que se necesita una rehabilitación del tipo refuerzo funcional (recapeo), proponiendo un recapeo de 10 cm de espesor.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessmetodología AASTHO 93 para mejorar el estado del pavimento flexibleRehabilitación mediante metodología AASTHO 93 para mejorar el estado del pavimento flexible del tramo Trujillo Huanchaco, 2023info:eu-repo/semantics/bachelorThesis