Hurtado Aguilar, RogerAdrianzén Fernández, Jovita del Rocío2019-02-262019-02-262018https://hdl.handle.net/20.500.14414/11639ABSTRACT The purpose of this research study is to determine whether Neuroscience training given to teachers in public educational institutions improves the learning of students at the initial level of the I.E.A.C. "Virgen de la Puerta" 2017, being necessary to know the level of learning of the students of the initial level, of the I.E.A.C. "Virgen de la Puerta" 2017, before and after the teachers apply the knowledge acquired from the Neuroscience training, in the areas of mathematics, communication and psychomotricity, it is worth mentioning that to carry out this study, there was a population made up of students of the initial level of 5 years of the section "A" (25, between boys and girls) and the section "B" (25, between boys and girls), being a total of 50, the same one that was used as sample size defined in two experimental and control groups, it is also important that the methodology to be used in the present work was a pre - experimental design, with a correlational descriptive approach, for two groups since, it was necessary to know the effect or reaction that would result from the Teachers who attended the neuroscience training applied the teaching with the students of the "A" section. On the other hand, as a result, the average score obtained by the 5-year-old students "A" from the initial level in terms of their answers in the test that was initially applied was at a bad level (mean = 1.08,), but after receiving the class by the teachers who attended the training, the average of their scores turned out to be at a regular level their learning (average = 1.76,), almost in the areas of mathematics, communication and psychomotricity while for the group control was always in the same result. Therefore, it was determined that the training of Neuroscience given to teachers of public educational institutions, significantly improved the learning of the students of the initial level, of the I.E.A.C. "Virgin of the Door" 2017.RESUMEN El presente estudio de investigación tiene por finalidad en determinar si la capacitación de Neurociencia dada a los docentes de las instituciones educativas públicas, mejora el aprendizaje de los estudiantes del nivel inicial, de la I.E.A.C. “Virgen de la Puerta” 2017, siendo necesario conocer el nivel de aprendizaje de los estudiantes del nivel inicial, de la I.E.A.C. “Virgen de la Puerta” 2017, antes y después que las docentes apliquen los conocimientos adquiridos de la capacitación de Neurociencia, en las áreas de matemática, comunicación y psicomotricidad, cabe mencionar que para llevar acabo dicho estudio se contó con una población conformado por los estudiantes del nivel inicial de 5 años de la sección “A” (25, entre niños y niñas) y la sección “B” (25, entre niños y niñas), siendo un total 50, la misma que se empleó como tamaño de muestra definido en dos grupos experimental y de control, además es importante que la metodología a emplear en el presente trabajo fue un diseño pre – experimental, con enfoque descriptivo correlacional, para dos grupos dado que, se necesitaba conocer el efecto o reacción que resultaría de las docentes que asistieron a la capacitación de neurociencia apliquen la enseñanza con los alumnos de la sección “A”. Por otro lado como resultado se tiene que el promedio de puntaje que obtuvieron los alumnos de 5 años “A” del nivel inicial en cuanto a sus respuestas en el test que se aplicó inicialmente se encontraban en un nivel malo (media= 1.08,), pero después de recibir la clase por las docentes que acudieron a la capacitación, el promedio de sus puntaje resultó estar a un nivel regular su aprendizaje (media= 1.76,), casi en las áreas de matemática, comunicación y psicomotricidad mientras que para el grupo de control se mantuvo siempre en el mismo resultado. Por lo tanto se determinó que la capacitación de Neurociencia dada a los docentes de las instituciones educativas públicas, mejoró significativamente el aprendizaje de los estudiantes del nivel inicial, de la I.E.A.C. “Virgen de la Puerta” 2017.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessCapacitación NeurocienciaAprendizajeEnseñanzaLa capacitación de Neurociencia y el mejoramiento del aprendizaje de los estudiantes del nivel inicial de la I.E.A.C, Virgen de la Puerta 2017info:eu-repo/semantics/masterThesis