Plasencia Yasuda, Ray RolandoCampos Pérez, Juan GrabielMonzón Rosado, José Javier2023-04-112023-04-112023-04-10https://hdl.handle.net/20.500.14414/16622The World Health Organization (WHO) declared the outbreak of the SARS COV-2 virus (Covid-19) as a pandemic on March 11, 2020. The world was informed of its high degree of contagion, alerts were issued regarding the consequences and impact on the public health, social and economic sectors in all countries. Worldwide, quarantine was one of the preventive measures to stop the spread of Covid-19, including the closure of schools, which meant great changes in lifestyles for students; such as work, education, meetings and recreational activities, implementing virtuality as a new lifestyle. Objective: ▪ To establish the relationship between the level of anxiety and depression in fourth, fifth and sixth grade schoolchildren during social isolation due to covid-19 of the Educational Institution "San Francisco de Asís - N°80038" of the district of La Hope in the 2020 – 2021 school year. Method: Observational, prospective, cross-sectional and analytical study. 151 students from 4th to 6th grade of primary education were surveyed. Results and conclusions: The results were presented in simple and double entry statistical tables; After the analysis, it was concluded that: level of anxiety (absence of anxiety 45.7%, mild 36.4%, moderate 14.6%, high 3.3%. However, in 5th grade, 47% presented mild anxiety), level of depression (mild 50.3 %, moderate 29.8%, absence of depression 18.5%, high 1.3%). There is no significant relationship between the level of anxiety and the level of depression (p > 0.05).La Organización Mundial de la Salud (OMS) declaró el 11 de marzo del 2020 al brote del virus SARS COV-2 (Covid-19) como pandemia. Se comunicó al mundo sobre su alto grado de contagio, emitió alertas con referencia a las consecuencias e impacto en los sectores de salud pública, sociales y económicos en todos los países. A nivel mundial, la cuarentena fue una de las medidas preventivas para detener la propagación del Covid-19, incluyendo el cierre de los colegios, lo que significó para los estudiantes grandes cambios en los estilos de vida; como el trabajo, la educación, reuniones y actividades de recreación, implementándose la virtualidad como nuevo estilo de vida. Objetivo: ▪ Establecer la relación entre el nivel de ansiedad con la depresión en escolares de cuarto, quinto y sexto de primaria durante el aislamiento social por covid-19 de la Institución Educativa “San Francisco de Asís - N°80038” del distrito de la Esperanza en el año escolar 2020 – 2021. Método: Estudio observacional, prospectivo, transversal y analítico. Se encuestó a 151 estudiantes de 4to a 6to grado de educación primaria. Resultados y conclusiones: Los resultados fueron presentados en tablas estadísticas de simple y doble entrada; posterior al análisis se concluyó que: nivel de ansiedad (ausencia de ansiedad 45.7%, leve 36.4%, moderado 14.6%, alto 3.3%. Sin embargo, en 5to de primaria el 47% presentaron ansiedad leve), nivel de depresión (leve 50.3%, moderado 29.8%, ausencia de depresión 18.5%, alto 1.3%). No existe relación significativa entre el nivel de ansiedad y el nivel de depresión (p > 0.05).spainfo:eu-repo/semantics/openAccessAnsiedadDepresiónCOVID19/SARS-Cov-2Nivel de ansiedad y depresión en escolares de 4to, 5to y 6to de primaria durante el aislamiento social por COVID-19info:eu-repo/semantics/bachelorThesis