Cruz Blas, Marilú RosarioRíos Mor, Wilder5/2/2023 95/2/2023 92021https://hdl.handle.net/20.500.14414/17202This work is structured in three chapters: The first chapter is about the introduction, the second chapter about the theoretical support, and the third chapter about the pedagogical support. It also contains the conclusions, the bibliographic references and finally the annexes. This work was carried out in order to assess and give greater importance to the use of didactic resources in classrooms, especially the use of the geoplane as a didactic resourcefor the teaching-learning of various mathematical contents, because when using this resource, interest, creativity and active participation arouse in students allowing them to build meaningful learning and improve their school performance. When observing the various difficulties that the 4th grade students of my educational Institution had to solve problematic situations of form, movement and location, I used a series of didactic resourcesthat allowed students to awaken interest in their learning. One of these resources was the useof the geoplane, which facilitated the teaching and significant construction of their knowledge in the area of mathematics and in the improvement of their school performance. Let us remember that to teach mathematics, firstly we must motivate and awaken the interestof our students their desire to learn; if this desire does not exist, there will not be meaningfullearning.El presente trabajo está estructurado en tres capítulos: El primer capítulo habla sobre la introducción, el segundo capítulo sobre el sustento teórico, y el tercer capítulo sobre el sustento pedagógico; además contiene las conclusiones, las referencias bibliográficas y por último los anexos. Este trabajo se realizó con la finalidad de valorar y darle mayor importancia a la utilización de los recursos didácticos en las aulas, en especial la utilizacióndel geoplano como recurso didáctico para la enseñanza- aprendizaje de diversos contenidosmatemáticos, pues al utilizar este recurso; despierta el interés, la creatividad y la participación activa en los estudiantes permitiéndoles construir un aprendizaje significativo y mejorar su rendimiento escolar. Al observar las diversas dificultades que tenían los estudiantes del 4to grado de mi institución educativa, para resolver situaciones problemáticas de forma, movimiento y localización, utilicé una serie de recursos didácticos que permitieron a los estudiantes despertar el interés por su aprendizaje. Uno de estos recursos fue el uso del geoplano, el cual facilitó la enseñanza y la construcción significativa de sus conocimientos en el área de matemática y en la mejora de su rendimiento escolar. Recordemos que, para enseñar matemática, en primer lugar, debemos motivar y despertar el interés de nuestros estudiantes su deseo por aprender; si no existe este deseo, no habrá un aprendizaje significativo.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEducaciónEducación primariaGeografíaMatemáticasResolución de problemasUso del geoplano como recurso didáctico para enseñar la competencia matemática resuelve problemas de forma, movimiento y localizacióninfo:eu-repo/semantics/other