Quipuscoa Silvestre, ManuelFernández Motta, Mary Ysabel5/2/2023 15/2/2023 12021https://hdl.handle.net/20.500.14414/17206The present work of professional sufficiency is developed with the purpose that the students of the second grade of primary education construct bar graphs from playful situations and information from data collected in a survey. To achieve this objective, we have worked with a sample made up of 30 students of the 2nd grade “C” from the Educational Institution N ° 80403 “Cristo Rey”, from the town of Pacanguilla, district of Pacanga, province of Chepén. As a strategy, playful situations and manipulative materials have been used. Among the main results, students have a higher level of participation, likewise they lose their fear of the area of mathematics and learn through playful situations; therefore, generating significant learning which is lasting and transferable. As a conclusion of the present study, we have that through the use of games and manipulative materials, the process of construction of the bar graph is improved in the students of the second grade of the primary level, of the focus group.El presente trabajo de suficiencia profesional se desarrolla con el propósito de que los estudiantes del segundo grado de educación primaria construyan gráficos de barras a partir de situaciones lúdicas e información de datos recogidos en una encuesta. Para lograr este objetivo, se ha trabajado con una muestra conformada por 30 estudiantes del 2° “C” de la Institución Educativa N° 80403 “Cristo Rey”, del centro poblado de Pacanguilla, distrito de Pacanga, provincia de Chepén. Como estrategia se ha empleado situaciones lúdicas y materiales manipulativos. Entre los principales resultados se tiene que los estudiantes tienen un mayor nivel de participación; así mismo, pierden el miedo al área de matemáticas y aprenden mediante situaciones lúdicas, generando por lo tanto un aprendizaje significativo, el cual es perdurable y transferible. Como conclusión del presente estudio, tenemos que mediante el empleo del juego y materiales manipulativos se mejora el proceso de construcción de gráfico de barras en los estudiantes del segundo grado del nivel primaria, del grupo focalizado.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEducaciónEducación primariaMatemáticasEstadísticaJuegoMaterial didácticoConstruimos gráficos de barras, utilizando el juego y materiales manipulativos, con estudiantes de segundo grado de primariainfo:eu-repo/semantics/other