Leon Pairazaman, Rosa Blanca01/27/202001/27/20202019https://hdl.handle.net/20.500.14414/15678The present work of professional sufficiency called "We propose our norms and values for democratic coexistence". It is designed for the second grade of secondary education, which consists of three important parts._x000D_ In the first part it is related to the planning of the significant learning session, which is the sequential and temporal organization of the activities that will be carried out to achieve the learning purposes. In it, it is visualized in greater detail how resources, materials, strategies and activities are combined. Having clear the learning purposes, the learning needs of the students, the criteria and the evidence to be collected, the didactic sequence is designed and organized including diverse resources and materials, pedagogical processes, differentiated strategies, and interactions that allow having a favorable climate for learning. In this way, students will have the opportunity to deploy their abilities to act competently in complex situations and achieve learning purposes._x000D_ In the second part, the theoretical scientific / philosophical support is presented with supportive quotes, comments, discussion of contents related to the scientific aspect of values and democratic coexistence in society._x000D_ Likewise, in the third part the pedagogical psycho is exposed where the fundamentals of the area, strategies, means and educational materials and evaluation of the learning are included.El presente trabajo de suficiencia profesional denominado �Proponemos nuestras normas y valores para la convivencia democr�tica�. Est� dise�ado para el segundo grado de educaci�n secundaria, el mismo que consta de tres partes importantes._x000D_ En la primera parte est� relacionado con la planificaci�n de la sesi�n de aprendizaje significativo, que es la organizaci�n secuencial y temporal de las actividades que se realizar�n para el logro de los prop�sitos de aprendizaje._x000D_ En ella, se visualiza con mayor detalle c�mo se combinan los recursos, materiales, estrategias y actividades. Teniendo claro los prop�sitos de aprendizaje, las necesidades de aprendizajes de las y los estudiantes, los criterios y las evidencias a recoger, se dise�a y organizan la secuencia did�ctica incluyendo recursos y materiales diversos, procesos pedag�gicos, estrategias diferenciadas, e interacciones que permitan tener un clima favorable para el aprendizaje._x000D_ De esta manera, los estudiantes tendr�n la oportunidad de desplegar sus capacidades para actuar competentemente en situaciones complejas y alcanzar los prop�sitos de aprendizaje._x000D_ En la segunda parte se expone el sustento te�rico cient�fico/filos�fico con citas de apoyo, comentarios, discusi�n de contenidos referidos al aspecto cient�fico sobre los valores y la convivencia democr�tica en la sociedad._x000D_ As� mismo, en la tercera parte se expone el sustento psico pedag�gico donde se incluye los fundamentos del �rea, estrategias, medios y materiales educativos y evaluaci�n de los aprendizajes.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEducaci�nCiencias socialesDemocraciaValores socialesProponemos nuestras normas y valores para la convivencia democr�ticainfo:eu-repo/semantics/other