Minchola Rodríguez, Julia GerardinaUrquiaga Vargas, Tania MargaritaVargas Viena, Claudia Yanina2019-09-232019-09-232013-05-13https://hdl.handle.net/20.500.14414/13882This descriptive cross-sectional correlational research was applied in mothers or fathers of preschool children attended to the Program of growth and development of the Jerusalen Hospital – La Esperanza in order to determinate the relationship between the level of parent- child bonding and the level of preschool social development. The sampling universe consisted of 90 mothers or fathers of preschoolers, to whom the “Test of Parent-preschool child Bonding” (Vargas, 1997) and the “Test of preschool social development” (Urquiaga & Vargas, 2012) was applied. The results were processed in SPSS version 19 and they were presented in simple and double tables with numerical and percentage frequencies. The Statistical analysis was applied using the Gamma Test, the reliability was determinate using the Alpha of Cronbach coefficient, the internal validity with the intraclass correlation coefficient and external validity through expert opinion. According to the results was reached the following conclusions: parent- child bonding was in a middle level by 55 per cent, preschool social development was in a high level by 52 per cent; thus there is a highly significant relationship between the values in study; when the parent- child bonding is in a high level, preschool social development is in a high and a middle level and when the parent- child bonding is in a middle level, the preschool social development is in a middle and a high level.La presente investigación de tipo descriptivo correlacional de corte transversal, fue realizada a madres o padres de preescolares asistentes al Programa de Crecimiento y Desarrollo del Hospital distrital Jerusalén - La Esperanza, con la finalidad de determinar la relación existente entre el nivel de Vínculo afectivo padres-hijo(a) preescolar y el nivel de Desarrollo social del preescolar. El universo muestral estuvo constituido por 90 madres o padres de preescolares, a los cuales se les aplicó el “Test de Vínculo afectivo padres-hijo(a)” (Vargas, 1997) y el “Test de Desarrollo social del preescolar” (Urquiaga & Vargas, 2012). Los resultados fueron procesados en SPSS versión 19 y presentados en tablas simples y dobles, con frecuencias numéricas y porcentuales. Para el análisis estadístico se aplicó la prueba estadística Gamma, la confiabilidad se determinó a través del coeficiente Alpha de Cronbach, la validez interna con el coeficiente de correlación intraclase y la validez externa a través del juicio de expertos. De acuerdo a los resultados obtenidos se llegó a las siguientes conclusiones: el nivel de Vínculo afectivo padres–hijo(a) fue medio en un 55 por ciento; el nivel de Desarrollo social del preescolar fue alto en un 52 por ciento; se observa una relación altamente significativa entre las variables en estudio (p=0.005), cuando el nivel de vínculo afectivo padres – hijo(a) es alto, el nivel de desarrollo social del preescolar es alto y medio y cuando el nivel de vínculo afectivo padres – hijo(a) es medio, el nivel de desarrollo social del preescolar es medio y alto.info:eu-repo/semantics/openAccessPreescolarvínculo afectivodesarrollo socialVínculo afectivo padres - hijo(a) y desarrollo social del preescolar- La Esperanza. Trujillo. 2012info:eu-repo/semantics/bachelorThesis