Minchon Medina, Carlos AlbertoTimana Palacios, Daphne Jannet2019-06-262019-06-262019https://hdl.handle.net/20.500.14414/12845ABSTRACT Education in Peru has achieved important progress in terms of coverage, especially in primary education, but there are serious problems as far as teaching quality is concerned, which is why most elementary students have not achieved the expected learning. The objective of this research was to evaluate the efficiency of public expenditure on the quality and coverage of basic education in the various UGEL (local educational management units) of La Libertad Region in 2013. The unit of analysis was the UGEL and the study was comprised of 12 UGEL. The data source was the Ministry of Education. The explanatory study, with a causal design, evaluated the efficiency of public expenditure on education through the data envelopment analysis. There is evidence that the efficiency of public spending on educational coverage was reached by 50% of the UGEL in 2013, increasing to 83.3% of the UGEL in 2014. Regarding the quality of education, the efficiency of public spending was reached by 50% of the UGEL in 2013, increasing to 83.3% of the UGEL in 2014. It is recommended that public education policies should seek to reduce educational gaps between geographical areas in primary and initial education and effect public spending in budget programs.RESUMEN La educación en el Perú ha alcanzado importantes progresos en materia de cobertura, especialmente en educación primaria, pero existen problemas serios en cuanto a la calidad de la enseñanza, pues la mayoría de estudiantes de primaria no logra los aprendizajes previstos. El objetivo del presente trabajo es evaluar la eficiencia del gasto público en la calidad y cobertura de la educación básica regular en las UGEL de la Región La Libertad en el año 2013 y 2014. La unidad de análisis fue la UGEL. La fuente de los datos fue el Ministerio de Educación. El estudio explicativo con diseño causal evaluó la eficiencia del gasto público en educación a través del análisis envolvente de datos. Hay evidencia que la eficiencia del gasto público en la cobertura educativa fue alcanzada por el 50% de las UGEL el 2013 aumentando al 83.3% de las UGEL el 2014. Respecto a la calidad educativa, la eficiencia del gasto público fue alcanzada por el 50% de las UGEL el 2013, aumentando al 83.3% de las UGEL el 2014. Se recomienda que las políticas públicas educativas deben buscar disminuir las brechas educativas entre áreas geográficas en la educación primaria e inicial y efectivizar el gasto público en los programas presupuestales.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessGasto PúblicoCalidad y cobertura educativaAnálisis envolventeEficiencia del gasto público en la cobertura y calidad de la educación básica regular en las UGEL de la Región La Libertad 2013-2014 - Perúinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis