Alvarado Ibañez, Juan CarlosVasquez Polo, Walter Francisco11/19/201911/19/20192019https://hdl.handle.net/20.500.14414/15031The objective of this research study was to determine the relationship between anemia and school performance in children at the primary level of I. E "Ciro Alegría Bazán", Bambamarca, La Libertad, during the period of March – November 2018. A cross-sectional analytical-quantitative study was conducted in 93 students, enrolled in the 2018 school year. Permission was obtained from the Director of the educational institution and the consent of the parents of each one of the students in order to carry out the study. The determination of anemia was done by measuring hemoglobin, taking into account the values of the World Health Organization (WHO). The school performance was determined by the average of the first trimester ratings, which were given by the teachers of the aforementioned educational institution. The results showed that of the total number of students, 28% had anemia. In terms of school performance, it was determined in two areas: mathematics and communication. In mathematics, 27.9% scored “A” (expected achievement), 39.8% obtained “B” (in process), while 32.3% obtained “C” (in start). In the area of communication, 27.9% scored “A” (expected achievement), 35.5% obtained “B” (in start) and 36.6% obtained “C” (in start). The previously established moderator variables were analyzed, the processed information was summarized and presented with absolute figures and percentages. Chi Squared (X2) was obtained for the area of mathematics, a value of P = 0,014, and for the area of communication a value of P = 0,002 < 0.05; Thus it was found that, for both areas, there is a direct and statistically significant relationship between anemia and school performance.El objetivo del presente trabajo de investigación fue determinar la relación que existe entre la anemia y el rendimiento escolar en niños del nivel primario de la I.E “Ciro Alegría Bazán”, distrito Bambamarca, La Libertad, durante el período marzo – noviembre 2018. Se realizó un estudio analítico-cuantitativo de corte transversal en 93 estudiantes de educación primaria, matriculados en el año lectivo 2018. Se obtuvo permiso del Director de la respectiva Institución Educativa y el consentimiento de los padres de cada uno de los estudiantes para poder realizar el estudio. La determinación de anemia se realizó mediante la medición de hemoglobina, tomando en cuenta los valores de la Organización Mundial de la Salud (OMS). El rendimiento escolar fue determinado mediante el promedio de las calificaciones del primer trimestre, las cuales fueron dadas por los docentes de la referida Institución Educativa. Los resultados obtenidos mostraron que, del total de estudiantes, el 28% presentó anemia. En cuanto al rendimiento escolar, éste se determinó en dos áreas: Matemática y comunicación. En matemática el 27.9% obtuvo una calificación A (logro previsto), el 39.8% obtuvo B (en proceso), mientras que el 32.3% obtuvo C (en inicio). En el área de comunicación el 27.9% obtuvo la calificación A (logro previsto), el 35.5% obtuvo B (en inicio) y el 36.6% obtuvo C (en inicio). Se analizó las variables moderadoras previamente establecidas, la información procesada se resumió y se presentó con cifras absolutas y porcentajes. Se aplicó Chi cuadrado (X2) obteniéndose para el área de matemáticas, un valor de p=0,014<0,05, y para el área de comunicación un valor de p=0,002<0,05; con lo que se comprobó que, para ambas áreas, existe una relación directa y estadísticamente significativa entre anemia y rendimiento escolar.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessAnemiarendimiento escolarInstitución EducativaRelación entre la anemia y el rendimiento escolar en niños del nivel primario de la I.E Ciro Alegría Bazán, distrito Bambamarca, La Libertad, marzo - noviembre 2018info:eu-repo/semantics/bachelorThesis