Rodríguez Miñano, Celina ElizabethAcevedo Cerna, Gloria EstherVargas Baltodano, Ana Elena2023-06-072023-06-072023-01-30https://hdl.handle.net/20.500.14414/17894The present study is a quantitative, descriptive, cross-sectional study with the objective of “determining the relationship between sociodemographic factors and academic stress among nursing students at the Universidad Nacional de Trujillo 2022”. The sample comprised 122 students who met the criteria of selection. For the collection of information, the SISCO (Systemic - Cognitive) Inventory of Academic Stress of Barraza (2018) was used and modified by the authors of the present investigation. The results regarding sociodemographic factors: sex 93% women and 7% men; Regarding age, 12% are young and 88% are young adults; in employment, 65.6% only study and 34.4% study and work; Regarding their economic situation, 62% of students are without economic burden and 38% if they have; and finally, in marital status, 97% are single and 3% are married. Regarding the level of stress, it can be concluded that 79% presented a medium level, 21% low, while only 0% high. In relation to sociodemographic factors and the level of stress, nursing students have a medium level of stress and there is no relationship between the sociodemographic factors of age and sex with academic stress.El presente estudio es de tipo cuantitativo, descriptivo de corte transversal, tiene como objetivo “determinar la relación entre factores sociodemográficos con el estrés académico de los estudiantes de enfermería de la Universidad Nacional de Trujillo 2022”. La muestra comprendía 122 estudiantes que cumplieron con los criterios de selección. Para la recolección de información se utilizó el Inventario SISCO (Sistémico – Cognoscitiva) del Estrés académico de Barraza (2018) y modificado por las autoras de la presente investigación. Los resultados con respecto a los factores sociodemográficos: sexo el 93% mujeres y el 7% varones; en cuanto a la edad, el 12% son jóvenes y el 88% son adultos jóvenes; en ocupación, el 66% solo estudian y el 34% estudia y trabaja; con respecto a su situación económica el 62% de estudiantes están sin carga económica y el 38% si poseen; y por último en estado civil el 97% son solteros y el 3% casados. En cuanto al nivel de estrés se puede concluir que el 79% presentaron un nivel medio, el 21% bajo, y 0 % alto. En relación a los factores sociodemográficos y el nivel de estrés los estudiantes de enfermería tienen un nivel medio de estrés y no existe relación entre los factores sociodemográficos de edad y sexo con el estrés académico.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEstrés académicofactores sociodemográficos,estudiantesFactores sociodemográficos y estrés académico en estudiantes de enfermería durante la pandemia COVID 19info:eu-repo/semantics/bachelorThesis