Araujo Cáceres, Angel Horacio2020-02-122020-02-122019https://hdl.handle.net/20.500.14414/15949This demonstrative learning session “Phases of the research project” for the third grade of secondary education of Regular Basic Education in the curricular area of science and technology, has as its learning purpose the development of the competence “Investigate through scientific methods to build knowledge”. The student is able to build his knowledge about the functioning and structure of the natural and artificial world that surrounds him, through procedures of science, reflecting on what he knows and how he has come to know by putting into play attitudes such as curiosity, amazement, skepticism, among others. What is proposed through this approach is that students have the opportunity to "do science and technology" from school, so that they learn to use scientific and technological procedures that motivate them to explore, reason, analyze, imagine and invent ; to work in a team; and to encourage their curiosity and creativity; and to develop critical and reflective thinking. To investigate scientifically is to know, understand and use the procedures of science to build or reconstruct knowledge. In this way, students learn to ask questions or problems about the phenomena, structure or dynamics of the physical world. They mobilize their ideas to propose hypotheses and actions that allow them to obtain, record and analyze information that they then compare with their explanations, and structure new concepts that lead them to new questions and hypotheses. It also involves a reflection on the processes that are carried out during the investigation, in order to understand science as a process and human product that is built collectively.La presente sesión demostrativa de aprendizaje “Fases del proyecto de investigación” para el tercer grado de educación secundaria de la Educación Básica Regular en el área curricular de ciencia y tecnología, tiene como propósito de aprendizaje el desarrollo de la competencia “Indaga mediante métodos científicos para construir conocimientos”. El estudiante es capaz de construir su conocimiento acerca del funcionamiento y estructura del mundo natural y artificial que lo rodea, a través de procedimientos propios de la ciencia, reflexionando acerca de lo que sabe y de cómo ha llegado a saberlo poniendo en juego actitudes como la curiosidad, asombro, escepticismo, entre otras. Lo que se propone a través de este enfoque es que los estudiantes tengan la oportunidad de “hacer ciencia y tecnología” desde la escuela, de manera que aprendan a usar procedimientos científicos y tecnológicos que los motiven a explorar, razonar, analizar, imaginar e inventar; a trabajar en equipo; y a incentivar su curiosidad y creatividad; y a desarrollar un pensamiento crítico y reflexivo._x000D_ Indagar científicamente es conocer, comprender y usar los procedimientos de la ciencia para construir o reconstruir conocimientos. De esta manera, los estudiantes aprenden a plantear preguntas o problemas sobre los fenómenos, la estructura o la dinámica del mundo físico._x000D_ Movilizan sus ideas para proponer hipótesis y acciones que les permitan obtener, registrar y analizar información que luego comparan con sus explicaciones, y estructuran nuevos conceptos que los conducen a nuevas preguntas e hipótesis. Involucra, también, una reflexión sobre los procesos que se llevan a cabo durante la indagación, a fin de entender la ciencia como proceso y producto humano que se construye en colectivo.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEducaciónInvestigaciónInvestigación científicaFases del proyecto de investigacióninfo:eu-repo/semantics/other