Reyes Barrutia, LizardoAcevedo Ríos, Ovidio Itmar5/11/20175/11/20172017https://hdl.handle.net/20.500.14414/7705With the present investigation it was determined, the exposure to certain arbitrariness to which are exposed those persons who, as taxpayers, maintain tax debts before the Tax Administration, after having initiated the corresponding collection procedure coercive, prevents that taxpayer can Change or change your tax address. It was demonstrated the detrimentality and above all the affectation to the right of defense that the aforementioned impossibility of change of fiscal domicile generates in the legal-procedural sphere of the tax debtor. The present investigation has argued that the Tax Authority does not suppose the existence of an omnipotent power by virtue of which the State, in its collection, if not that it has to be respected and compatible with the Constitutional State of Law and, in particular, with The fundamental rights of the administrated; Which must be adopted as a permanent guiding parameter of the Administration's actions. In that sense, the Tax Administration, in compliance with the right of defense of all tax debtors, must allow the establishment, change and variation of the tax domicile in the various procedures that the tax debtors maintain in their jurisdiction, in order to adequately safeguard the rights of the administered ; In strict observance of the right of defense, it is recommended to amend the third paragraph of Article 11 of the Tax Code, eliminating the current prohibition to change the tax domicile in a coercive collection procedureCon la presente investigación se determinó, la exposición a ciertas arbitrariedades a las que están expuestas aquellas personas que, en su calidad de contribuyentes, mantienen deudas tributarias ante la Administración Tributaria, tras haber iniciado el procedimiento de cobranza coactiva correspondiente, impide que dicho contribuyente pueda cambiar o variar su domicilio fiscal. Se demostró la perjudicialidad y sobretodo la afectación al derecho de defensa que la aludida imposibilidad de cambio de domicilio fiscal genera en la esfera jurídico-procesal del deudor tributario. La presente investigación ha fundamentado que la Potestad Tributaria no supone la existencia de un poder omnímodo en virtud al cual el Estado, en su afán recaudador, si no que se tiene que respetar y compatibilizar con el Estado Constitucional de Derecho y, en particular, con los derechos fundamentales de los administrados; los cuales, deben ser adoptados como parámetro orientador permanente de la actuación de la Administración. En ese sentido la Administración Tributaria, en observancia del derecho de defensa de todo deudor tributario debe permitir la fijación, cambio y variación del domicilio fiscal en los diversos procedimientos que los deudores tributarios mantengan en su jurisdicción, a fin de salvaguardar adecuadamente los derechos del administrado; en observancia estricta del derecho de defensa, se recomienda la modificación del tercer párrafo del Artículo 11 del Código Tributario, suprimiéndose la actual prohibición de cambiar el domicilio fiscal en un procedimiento de cobranza coactivaspainfo:eu-repo/semantics/openAccessImpedimento de variación del domicilio fiscalDerecho de defensaProcedimiento de cobranza coactivaImpedimento de variación del domicilio fiscal y derecho de defensa del deudor tributario en el procedimiento de cobranza coactivainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis