Castillo Vereau, Dolores EsmildaEustaquio Corcio, Mirelly Magaly2019-06-272019-06-272019https://hdl.handle.net/20.500.14414/12888ABSTRACT The present research, of a pre-experimental type, was carried out with the objective of determining the effectiveness of the educational program according to the level of competences on the prevention of automobile traffic accidents in a group of schoolchildren of the public educational institution "Dios es Amor", of the district La Esperanza, province of Trujillo- Peru. The sample was constituted by 30 students of 10 and 11 years of the educational institution of primary level "God is Love", to whom the educational program was applied "I know how to take care of traffic accidents”. For data collection, tests were used to assess knowledge, attitudes and practices, before and after the completion of the program. Active methodology and simulated practice of traffic rules were used and individual and group feedback was applied, the level of competences reached after the application of the program was evaluated. The data obtained were statistically processed by the Marginal Homogeneity test and the Mc Nemar test, with a significance level of 5 percent (p value <0.005). Results: before the development of the educational program, the highest percentage of the students presented a low level in the achievement of competences on prevention of automotive traffic accidents. After the educational program, the highest percentage of this group of schoolchildren presented a high level of achievement of competencies on the prevention of automobile traffic accidents. These findings allowed us to conclude that the educational program is effective according to the level of competences on the prevention of motor vehicle traffic accidents in schoolchildren.RESUMEN La presente investigación, de tipo pre experimental, se realizó con el objetivo de determinar la efectividad del programa educativo según nivel de competencias sobre prevención de accidentes de tránsito automotor en un grupo de escolares de la institución educativa pública “Dios es Amor”, del distrito La Esperanza, provincia de Trujillo- Perú. La muestra estuvo constituida por 30 alumnos de 10 y 11 años de la institución educativa de nivel primario “Dios es Amor”, a quienes se aplicó el programa educativo “Sé cuidarme de los accidentes de tránsito”. Para la recolección de datos, se utilizaron test para evaluar los conocimientos, actitudes y prácticas, antes y después de la realización del programa. Se empleó metodología activa y práctica simulada de normas de tránsito y se aplicó retroalimentación individualizada y grupal, se evaluó el nivel de competencias alcanzadas después de la aplicación del programa. Los datos obtenidos fueron procesados estadísticamente mediante la prueba de Homogeneidad Marginal y la Prueba Mc Nemar, con un nivel de significancia del 5 por ciento (valor p ‹ 0,005). Resultados: antes del desarrollo del programa educativo el mayor porcentaje de los escolares presentó un nivel bajo en el logro de competencias sobre prevención de accidentes de tránsito automotor. Después del programa educativo, el mayor porcentaje de este grupo de escolares presentó un nivel alto en el logro de competencias sobre prevención de accidentes de tránsito automotor. Estos hallazgos permitieron concluir que el programa educativo es efectivo según nivel de competencias sobre prevención de accidentes de tránsito automotor en escolares.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEscolaresCompetenciasAccidentes de tránsitoEfectividad de un programa educativo según nivel de competencias sobre prevención de accidentes de tránsito automotor en escolares. Trujillo - Perúinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis