Espinoza Polo, Demófilo HildebrandoQuezada Paucar, José Luis2/26/20192/26/20192018https://hdl.handle.net/20.500.14414/11681The following investigation aims to demonstrate that the evaluation procedures to the client portfolio improve the credit management of Compartamos Financiera Agencia Chepen - Period 2017. It is a descriptive investigation. According to the results, there is an increase in the loan portfolio of 23.38% with respect to 2016, the delinquency rate decreased by 0.47% with respect to 2016. The delinquency of Compartamos Financiera, according to the accounting criteria of the SBS, closed in 2017 at 4.14%, achieving an improvement in the quality of the portfolio in relation to the closing of 2016, which registered a delinquency of 4.61%. Additionally, the refinanced portfolio closed at 0.65%, registering a slight increase with respect to December 2016. Credit uncollectibility provisions amount to S / 110.58 million, and cover 172.14% of past due and judicial credits, and 148.88% of loans Expired, Judicial and Refinanced as of December 2017. In 2017 a net profit of 367,089 soles was obtained, 11.4% higher than in December 2016. This utility allowed us to obtain an ROE of 9.54% and a ROA of 1.78% at the close of 2017. It is concluded that the hypothesis is accepted because a good evaluation of the client's portfolio positively influences the credit management at Compartamos Financiera agency Chepen year 2017.La siguiente investigación tiene como objeto demostrar que los procedimientos de evaluación a la cartera de clientes mejoran la gestión crediticia de Compartamos Financiera Agencia Chepen – Periodo 2017. Se trata de una investigación descriptiva. De acuerdo a los resultados encontrados se tiene un incremento en la cartera de colocaciones de un 23.38% con respecto al año 2016, el índice de morosidad baja en un 0.47% con respecto al año 2016. La morosidad de Compartamos Financiera, según los criterios contables de la SBS, cerró en el 2017 en 4.14% logrando una mejoría en la calidad del portafolio en relación con el cierre del 2016 que se registró una morosidad de 4.61%. Adicionalmente, la cartera refinanciada cerró en 0.65% registrando un leve incremento con respecto a diciembre 2016. Las provisiones por incobrabilidad de crédito suman S/110.58 millones, y cubren en 172.14% a los créditos Vencidos y Judiciales, y en 148.88% a los créditos Vencidos, Judiciales y Refinanciados a diciembre 2017. En el año 2017 se logró una utilidad neta de 367,089 soles, mayor en 11.4% con respecto a diciembre 2016. Esta utilidad nos permitió obtener un ROE de 9.54% y un ROA de 1.78% al cierre del 2017. Se concluye que se acepta la hipótesis porque una buena evaluación a la cartera del cliente influye positivamente en la gestión crediticia en Compartamos Financiera agencia Chepen año 2017.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessCartera clienteGestión crediticiaMorosidadProcedimientos de evaluación a la cartera de clientes para mejorar la gestión crediticia de Compartamos Financiera agencia Chepén - periodo 2017info:eu-repo/semantics/bachelorThesis