Lavado Ibañez, Manuel AlfonsoCordova Rosas, Leticia Marilyn4/18/20234/18/20232022https://hdl.handle.net/20.500.14414/16795This research under the title: School performance in times of pandemic in fifth grade students of the I.E. 86346, Huari province - 2021, aims to analyze the family, social and economic factors that influence school performance in times of pandemic in 5th grade primary school students of school No. 86346, San Pedro de Chaná. The type of research is qualitative, according to the research design it is descriptive, the sample is represented by 29 families and their children; students of the educational establishment of the primary level. Among the techniques considered for data collection were: direct observation, interviews and review of bibliographic sources that are essential to address this issue. Within the instruments, the interview guides and the photographic camera were taken into account. The factors that influence the academic performance of fifth grade students during times of Covid -19, are the low income of the parents, the little participation of the parents in the learning process of their children, the lack of virtual pedagogical preparation in teachers has led to play a very challenging role, and finally, the lack of ICTs limits access to virtual or distance education in times of pandemic. The COVID -19 pandemic, within the educational aspect, has managed to insert us into a virtual world, making daily use of the electronic devices within our reach to access distance education.La presente investigación bajo el título: Rendimiento escolar en tiempos de pandemia de los estudiantes de quinto grado de primaria de la I.E. 86346, “Eleazar Guzmán Barrón”; provincia de Huari – 2021, tiene como finalidad analizar los factores familiares y socioeconómicos que influyen en el rendimiento escolar en tiempos de pandemia en los estudiantes de 5° grado del nivel primario. El tipo de investigación es cualitativa, según el diseño de la investigación es descriptiva, la muestra está representada por 15 familias y sus hijos; estudiantes del plantel educativo del nivel primario. Dentro de las técnicas consideradas para la recolección de datos fueron: observación directa, entrevistas y revisión de fuentes bibliográficas que son indispensables para abordar este tema. Dentro de los instrumentos se tuvo en cuenta las guías de entrevista y la cámara fotográfica. Los factores que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes de quinto grado durante tiempos de COVID -19, son los bajos ingresos de los padres de familia, la poca participación de los padres de familia en el proceso de aprendizaje de sus hijos, la falta de preparación pedagógica virtual en los maestros ha conllevado a realizar un rol bastante retador y, por último, la carencia de las TICS limita el acceso a una educación virtual o remota en tiempos de pandemia. La pandemia de COVID -19, dentro del aspecto educativo, ha logrado insertarnos a un mundo virtual, haciendo uso diario de los dispositivos electrónicos de nuestro alcance para tener acceso a una educación a distancia.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEstudiantes de primariaDesempeño escolarAislamiento socialEducación virtualBrechas de aprendizajeRendimiento escolar en tiempos de pandemia de los estudiantes de 5° grado de primaria de la I.E. N°86346, provincia Huari – 2021info:eu-repo/semantics/bachelorThesis