Cabanillas Alva, VíctorCampos De Vettori, Aleida JuanaSegura Castillo, Carmen Edith2019-09-062019-09-062019https://hdl.handle.net/20.500.14414/13497The purpose of this research was to demonstrate that the Internal Communication Education Program, applied to the principals, teachers and administrators of a public educational institution at the secondary level of Regular Basic Education in the urban area of Trujillo district, improves the development of the management process of the Educational Institution. The population was restricted to the "Liceo Trujillo" Educational Institution, from which a sample was chosen consisting of fifty-five members of the educational community among principals, teachers and administrators. A pre-experimental design with pretest and post-test of a single group was used to contrast the hypothesis that the application of the program in reference, improves the development of the management process in the educational institution of the study. The qualification of the development of the management process of the institution was based on the self-evaluation of the management, teaching and administrative staff about the development of said process through a survey, using a self-evaluation questionnaire consisting of twenty-two questions referred to three areas (dimensions) of educational management: institutional, pedagogical and administrative, prepared by the researchers. When check the hypothesis of the study by Student's t-test for two samples related to α = 0,05 and fifty-four degrees of freedom, it is concluded that, when applying the educational program to the principals, teachers and administrative staff of an educational institution of internal communication proposed, significantly improves the level of management development in the educational institution, insomuch as, the value - p = 0,000 calculated less than α = 0,05, allowed to reject the invalid hypothesis. Likewise, the results obtained allow to affirm that the applied internal communication educational program improves the level of development of the management process in the areas considered: institutional, pedagogical and administrative taking into account that, before the application of referred program, the Management, teaching and administrative staff predominantly qualified the development of these areas, as "meaningful progress", that is to say , that actions and reviews were done in a systematically and periodically way , however, after the application of the mentioned program, the totality of them qualified the development of these areas as "accomplished goal", that is to say , that the management objectives in the institution have an excellent approach and are applied in a general way in the educational institution.El presente trabajo de investigación tuvo como propósito demostrar que el Programa Educativo de Comunicación Interna aplicado a los directivos, docentes y administrativos de una institución educativa pública del nivel secundario de Educación Básica Regular del área urbana del distrito de Trujillo, mejora el desarrollo del proceso de gestión de la institución educativa. Se restringió la población a la Institución Educativa “Liceo Trujillo”, de la cual se eligió una muestra conformada por cincuenta y cinco miembros de la comunidad educativa entre directivos, docentes y administrativos. Se utilizó un diseño preexperimental con pretest y postest de grupo único para contrastar la hipótesis de que, la aplicación del programa en referencia, mejora el desarrollo del proceso de gestión en la institución educativa del estudio. La calificación del desarrollo del proceso de gestión de la institución, se basó en la autoevaluación del personal directivo, docente y administrativo acerca del desarrollo de dicho proceso a través de una encuesta, usando un cuestionario de autoevaluación elaborado por las investigadoras de veintidós preguntas referidas a tres áreas (dimensiones) de la gestión educativa: área institucional, área pedagógica y área administrativa. Al contrastar la hipótesis del estudio mediante la prueba t de Student para dos muestras relacionadas con α = 0,05 y cincuenta y cuatro grados de libertad, se concluye que, al aplicar a los directivos, docentes y administrativos de una institución educativa pública el Programa Educativo de Comunicación Interna, el nivel de desarrollo de la gestión mejora significativamente, dado que, el valor - p = 0,000 calculado es menor que α = 0,05, lo que permitió rechazar la hipótesis nula planteada. Asimismo, los resultados obtenidos permiten afirmar que la aplicación del Programa Educativo de Comunicación Interna mejora el nivel de desarrollo del proceso de gestión en las áreas: institucional, pedagógica y administrativa; teniendo en cuenta que, antes de la aplicación del referido programa, el personal directivo, docente y administrativo calificó predominantemente el desarrollo de dichas áreas, como de “avance significativo”, es decir, que se realizaban acciones y revisiones de manera sistemática y periódica; sin embargo, después de la aplicación del programa mencionado, la totalidad de ellos calificó el desarrollo de dichas áreas como “objetivo logrado”, es decir, que los objetivos de la gestión en la Institución Educativa, tienen planteamiento excelente y se aplican de manera general.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEducaciónComunicaciónComunicación internaGestión educativaAdministración educativaPrograma educativo de comunicación interna y proceso de gestión de la Institución Educativa “Liceo Trujillo”- 2018info:eu-repo/semantics/other