Bustamante Edquén, SebastiánAcosta Chávez, Hilary NicoleLeyva Solano, Joselyn Winny2020-02-122020-02-122020-02-12https://hdl.handle.net/20.500.14414/15956Descriptive study comparative qualitative approach, whose objectives were: describe and analyze the professional autonomy of the nurse in Peru (Trujillo) and Mexico (Puebla) and identify similarities and differences of the nurse’s professional autonomy in both countries. The study scenario was the City of Trujillo (La Libertad Perú) and the City of Puebla (Puebla-México). Eight nursing professionals participated, distributed in both countries, who work in the different areas of nursing. A semi-structured interview guide was used. In the analysis of the data, three categories were identified: a) "Identity for autonomy", b) "Research as promotion of knowledge for autonomy" and c) "Search for professional development". The comparative phase revealed that the formation of a collective and / or professional identity; through the empowerment, participation and social movements of the nurse, they lead to the visualization of the individuality, which will form professional autonomy within an interdisciplinary practice; the generation of new knowledge, through research that gives greater possibility of autonomous exercise; finally, professional development that includes advanced studies along with professional experience.Estudio descriptivo abordaje cualitativo comparado, cuyos objetivos fueron: describir y analizar la autonomía profesional de la enfermera en Perú (Trujillo) y México (Puebla) e identificar semejanzas y diferencias de la autonomía profesional de la enfermera en ambos países. El escenario de estudio fue la Ciudad de Trujillo (La Libertad-Perú) y la Ciudad de Puebla (Puebla-México). Participaron 8 profesionales de enfermería, distribuidos en ambos países, que laboran en las distintas áreas de enfermería. Se utilizó una guía de entrevista semiestructurada. En el análisis de los datos se identificaron tres categorías: a) “Identidad para la autonomía”, b) “Investigación como fomento del conocimiento para la autonomía” y c) “Búsqueda del desarrollo profesional”. La fase comparada reveló que la formación de una identidad colectiva y/o profesional; a través del empoderamiento, participación y movimientos sociales, de la enfermera, conllevan a la visualización de la individualidad, que formará la autonomía profesional dentro de una práctica interdisciplinaria; la generación de nuevos conocimientos, mediante la investigación que da mayor posibilidad del ejercicio autónomo; finalmente, el desarrollo profesional que incluye estudios avanzados a la par de la experiencia profesionalspainfo:eu-repo/semantics/openAccessAutonomíaprofesionalenfermería, estudio comparadoAutonomía profesional de la enfermera, estudio comparado: Perú (Trujillo) y México (Puebla)info:eu-repo/semantics/bachelorThesis