Quipuscoa Silvestre, ManuelValeriano Haro, Elizabeth CeciliaVega Franco, Gracy Sthefany5/18/20235/18/20232021https://hdl.handle.net/20.500.14414/17580The present research had as a purpose to demonstrate the effectiveness of teaching_x000D_ via Zoom and Whatsapp in the development of the inquiry competence in second grade_x000D_ students of Elementary Education in a school in Lima, 2020. The type of research applied_x000D_ has a quasi-experimental design, having as a sample a population of 34 students of which,_x000D_ 17 of them belong to the experimental group 1 and the 17 left to the experimental group 2._x000D_ The measurement’s instruments were a written test of 12 items to evaluate the competence_x000D_ of inquiry, having five dimensions: the problematization of situations, the design of_x000D_ strategies, the creation and registration of data, the analyzation of data and information, the_x000D_ evaluation, the communication of the process and results of its inquiry; and a rubric to_x000D_ measure the level of achievement of these dimensions. Ten learning sessions, adapted for_x000D_ each virtual medium, were applied to each experimental group. According to the results_x000D_ obtained, the null hypothesis was rejected and the research hypothesis that stated that_x000D_ teaching via Zoom is more effective than teaching via Whatsapp in the development of_x000D_ inquiry competence in second grade students of Elementary Education was accepted. To_x000D_ verify the effectiveness of teaching, the Mann-Withney U statistical test was carried out, by_x000D_ which the value p = 0.000 < 0.05 was found. Therefore, it is concluded that the application_x000D_ of teaching via Zoom is more effective than teaching via Whatsapp.La presente investigación tiene como propósito demostrar la eficacia de la enseñanza_x000D_ vía Zoom y Whatsapp en el desarrollo de la competencia de indagación en estudiantes de_x000D_ segundo grado de Educación Primaria de una Institución Educativa de Lima, 2020. El tipo_x000D_ de investigación es aplicada con diseño cuasiexperimental, teniendo una población muestral_x000D_ conformada por 34 estudiantes de los cuales, 17 estudiantes corresponden al grupo_x000D_ experimental 1 y 17 estudiantes, al grupo experimental 2. Los instrumentos de medición_x000D_ fueron una prueba escrita de 12 ítemes para evaluar la competencia de indagación,_x000D_ conformada por cinco dimensiones: problematiza situaciones, diseña estrategias, genera y_x000D_ registra datos, analiza datos e información, evalúa, comunica el proceso y resultados de su_x000D_ indagación; y una rúbrica para medir el nivel de logro de dichas dimensiones. Se aplicó, a_x000D_ cada grupo experimental diez sesiones de aprendizaje, adaptadas para cada medio virtual._x000D_ Según los resultados obtenidos se rechazó la hipótesis nula y se aceptó la hipótesis de_x000D_ investigación que refería que la enseñanza vía Zoom es más eficaz que la enseñanza vía_x000D_ Whatsapp en el desarrollo de la competencia de indagación en estudiantes de segundo grado_x000D_ de Educación Primaria. Para comprobar la eficacia de la enseñanza se realizó la prueba_x000D_ estadística U de Mann-Withney, mediante el cual se encontró el valor p = 0.000 < 0.05. Por_x000D_ lo que se concluye, que la aplicación de la enseñanza vía Zoom es más eficaz que la_x000D_ enseñanza vía Whatsapp.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEducación primariaMétodo científicoMetodologíaRedes socialesRedes socialesEficacia de la enseñanza vía Zoom y Whatsapp en el desarrollo de la competencia de indagación en estudiantes de primariainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis