Alva Díaz, Doris EdaChico Picasso, Alicia Paloma2019-10-042019-10-042019https://hdl.handle.net/20.500.14414/14360ABSTRACT To carry out this thesis, the Barrick mining exploitation and the cultural and environmental impacts in the Choropamba and Kaunape hamlets were investigated with the purpose of explaining that the cul-tural impact caused by mining exploitation is manifested in the increase of cultural identity, which pre-sents the population by putting into practice their own knowledge, morals, customs, traditions, beliefs and Andean values, to protect water and land. In addition, the cultural impact is characterized by the strengthening of organizations, including the family institution, the campesino round, the irrigation com-mittee, the mothers' club and the APAFA. Finally, the environmental impact caused by mining exploi-tation is characterized by environmental pollution, mainly water and land. This research is explanatory, so the research was carried out in the following way, the study has ba-sically field work, however, there is a theoretical approach in all the work, resulting from the contrast of the results and the discussion. The main results and conclusions in this investigation were: The "BienEstar Material", for the inhabit-ants, due to environmental pollution, is destroying the ancestral way of life, whose peasant economy is subsistence. The work of the peasant families is based on: agriculture, livestock and fish farming, but since the water and land are contaminated, the trout die, the grassland loses its nutrients so the animals no longer eat it, but humans and animals drink contaminated water. So, they do not enjoy good "health", they "feed" to "survive", but not to "live", because where there is environmental pollution, there is no "nutrition". The "Spiritual Well-Being" depends on the "Human Valuation" and this is "cul-tural", therefore "subjective" and the "subjective" is "relative", which turns out to be: "good, fair, and true" for a culture that lives in harmony with "nature" can be: "bad, unfair, and fallacious" for another culture, for seeing "nature" as the means to enrich oneself, without taking into account the negative externalities, product of environmental pollution.RESUMEN Para la realización de esta tesis, se ha investigado la explotación minera Barrick y los impactos cultu-rales y ambientales en los caseríos Choropamba y Kaunape con el propósito de explicar que el im-pacto cultural que causa la explotación minera, se manifiesta en el incremento de la identidad cultural, que presenta la población al poner en práctica sus propios conocimientos, moral, costumbres, tradi-ciones, creencias y valores andinos, para proteger el agua y la tierra. Además, el impacto cultural, se caracteriza por el fortalecimiento de las organizaciones, destacan, la institución familiar, la ronda cam-pesina, el comité de regantes, el club de madres y la APAFA. Finalmente, el impacto ambiental que causa la explotación minera, se caracteriza por la contaminación ambiental, mayormente del agua y la tierra. Esta investigación es explicativa, por lo que la investigación se llevó a cabo de la siguiente manera, el estudio tiene básicamente trabajo de campo, sin embargo, existe un enfoque teórico en todo el trabajo, resultante de la contrastación de los resultados y la discusión. Los principales resultados y conclusiones en esta investigación fueron: El “BienEstar Material”, para los pobladores, debido a la contaminación ambiental, está destruyendo la forma ancestral de vida, cuya economía campesina es de subsistencia. El trabajo de las familias campesinas se basa en la: agricultura, la ganadería y la piscicultura, pero, al estar el agua y la tierra contaminadas, las truchas mueren, los pastizales pierden sus nutrientes por lo que los animales ya no lo comen, pero humanos y animales beben el agua contaminada. Entonces, no disfrutan de buena “salud”, se “alimentan” para “sobrevivir”, pero no para “vivir”, porque donde hay contaminación ambiental, no existe la “nutri-ción”. El “BienEstar Espiritual”, depende de la “Valoración Humana” y esta es “cultural”, por lo tanto “subjetiva” y lo “subjetivo” es “relativo”, lo que resulta ser: “buen, justo, y cierto” para una cultura que vive en armonía con la “naturaleza”, puede ser: “malo, injusto, y falaz” para otra cultura, por ver a la “naturaleza” como el medio para enriquecerse, sin tomar en cuenta las externalidades negativas, producto de la contaminación ambiental.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessExplotación mineraImpactos culturalesImpactos ambientalesLa explotación minera Barrick y sus impactos culturales y ambientales en los caseríos Choropamba y Kaunape, distrito Quiruvilca, 2011-2019info:eu-repo/semantics/masterThesis