Orbegoso Ayala, Vicente HeribertoCaffo Villalobos, Manuel Alejandro03/31/202303/31/20232022https://hdl.handle.net/20.500.14414/16402Given the lack of literature regarding the identification of leadership styles in adolescents and the need for diagnostic studies on leadership in adolescents in the fourth year of the Educational Institution N�081002 "Javier Heraud", we seek to identify the predominant leadership style in fourth year high school students of the mentioned educational institution. It is simple descriptive research with non-experimental design, with a sample of 100 students belonging to the fourth year of high school. The Robert R. Blake and Jane S. Mouton (1980) leadership styles test was administered. Mouton (1980), which was translated and adapted to the school context at the secondary level, was administered and validated by five experts. Likewise, the instrument has a Cronbach's alpha of 0.805, which indicates high reliability. The results were that 60% of fourth year high school students showed a tendency towards the "balanced leader" leadership style, 36% showed a tendency towards the "outsider leader" leadership style, 3% showed a tendency towards the "social leader" leadership style, and only 1% showed a tendency towards the "authoritarian leader" leadership style. In conclusion, it can be stated that the predominant leadership style is the "balanced leader" style.Ante la falta de literatura respecto a la identificaci�n de estilos de liderazgo en adolescentes y ante la necesidad de contar con estudios diagn�sticos sobre el liderazgo en los adolescentes del cuarto a�o de la Instituci�n Educativa N�081002 �Javier Heraud�, se busca identificar el estilo de liderazgo predominante en los estudiantes de cuarto a�o de secundaria de la instituci�n educativa mencionada. Es una investigaci�n descriptiva simple con dise�o no experimental, con una muestra de 100 estudiantes pertenecientes al cuarto a�o de secundaria. Se administr� el test de estilos de liderazgo de Robert R. Blake y Jane S. Mouton (1980), el cual fue traducido y adaptado al contexto escolar en nivel secundaria, este proceso fue validado por cinco expertos. De igual forma, el instrumento cuenta con una Alfa de Cronbach de 0,805 que indica una alta confiabilidad. Los resultados a los que se lleg� fueron que un 60% de los estudiantes de cuarto a�o de secundaria mostraron tendencia hacia el estilo de liderazgo �l�der equilibrado�, un 36% mostr� tendencia hacia el estilo de liderazgo �l�der ajeno�, un 3% social mostr� tendencia hacia el estilo de liderazgo �l�der social� y solo un 1% mostr� tendencia hacia el estilo de liderazgo �l�der autoritario�. En conclusi�n, se puede afirmar que el estilo de liderazgo que predomina es el estilo �l�der equilibrado�.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEducaci�nEducaci�n secundariaLiderazgoAdolescenteEstilos de liderazgo en estudiantes de cuarto a�o de secundaria de una instituci�n educativa p�blica de Trujilloinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis