Agreda Ulloa, María V.Bardales Zuta, Víctor Hugo2017-01-062017-01-062015https://hdl.handle.net/20.500.14414/5506The purpose of this investigation was to determine the behavior of management indicators outpatient, hospitalization, surgery, emergency dentistry; know the medical areas with higher negative indicators, identify the insured population accredited by age and sex, to determine the characteristics of human talent and to know the portfolio of primary health care of Florencia de Mora I Hospital of EsSalud during the period 2012-2013. The months of January compared to December 2012 and 2013 reaching the following results outpatient low physician performance time (p = 0.003) in surgical high percentages of discontinued operations (p = 0.019) and cesarean (p = 0.002) in emergency care high percentage of low complexity (p = 0.000) and decreased performance in dentistry time (p = 0.015). Most enrolled population was in 2013 with 40440 users, of which 18.37% are between 30 - 40 years old and predominantly female (51.96%). Human talent consisted of 36.20% general practitioners and specialists, of whom 41% had a contract for an indefinite period. The portfolio of primary health services in 2013 presented a decrease in the number of consults in the program of immunization in children under one year (p <0.000) and children from 1 year (p = 0.047). It is concluded that the behavior of management indicators was better in 2013 than in 2012. The department of surgery is the area that presented the greatest amount of negative indicators.El propósito de la presente investigación fue determinar el comportamiento de los indicadores de gestión en consulta externa, hospitalización, cirugía, emergencia y odontología; conocer las áreas médicas con mayores indicadores negativos, identificar la población asegurada acreditada por grupos de edad y sexo, determinar las características del talento humano y conocer la cartera de servicios de atención primaria del Hospital I de Florencia de Mora de EsSalud durante el periodo 2012 – 2013. Se comparó los meses de enero a diciembre del año 2012 y 2013 llegando a los siguientes resultados en consulta externa un bajo rendimiento hora médico (p=0.003), en cirugía altos porcentajes de operaciones suspendidas (p=0.019) y cesáreas (p=0.002), en emergencia alto porcentaje de atenciones de baja complejidad (p=0.000) y disminución del rendimiento hora en odontología (p=0.015). La mayor población adscrita fue en el 2013 con 40440 usuarios, de los cuales el 18.37% se encuentra entre los 30 – 40 años con predominio del sexo femenino (51.96%). El talento humano estuvo conformado por 36.20 % médicos generales y especialistas, de los cuales el 41% tuvo un contrato a plazo indeterminado. La cartera de servicios de atención primaria en el 2013 presentó una disminución del número de atenciones en el programa de inmunizaciones en menores de 1 año (p<0.000) y niños de 1 año (p=0.047). Se concluyó que el comportamiento de los indicadores de gestión fue mejor en el 2013 que el 2012. El servicio de cirugía es el área que presentó mayor cantidad de indicadores negativosspainfo:eu-repo/semantics/openAccessIndicadores de gestión, Talento humano, Atención primaria de saludComportamiento de los indicadores de gestión del hospital i de florencia de mora. essalud. 2012 – 2013. Trujillo – Perúinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis