La Cruz Torres, �ngel IgnacioLescano Espinoza, Arturo Itzkovich JohnssonRodriguez Avila, Argenis06/14/201806/14/20182018https://hdl.handle.net/20.500.14414/10330The present research was developed with the students of the 5th year of high school of_x000D_ the I.E. 80728 San Miguel of the Coina farmhouse in the district of Usquil, province of_x000D_ Otuzco, between the months of August and December of the year 2015._x000D_ The concern to investigate this problem arises because adolescence is the stage in which people question and analyze their world, in order to find their individual and social identity, that is, their position and place in social life and their way of being, thinking, feeling and acting. In this sense, both the family and the school could acquire a great importance and more and more, since in this postmodernity there is a severe shortage of mature people who are significant referents in the lives of adolescents. The main objective of this research was to determine if there is a relationship between the degree of definition of the life project, what students may or may not have, their perception of family functionality, and the level of effectiveness of the secondary school curriculum. The problem of the construction of the project of life in the adolescents is also treated, and the importance of the development of the personal and existential competitions in the scholastic and familiar scope._x000D_ _x000D_ This research was carried out through a fieldwork, investigating and directly observing the reality in which the students find themselves. For this the personal interview, at first, allowed to have an overview of the current situation of the students with respect to their life project. The second part consisted in the application of a test of questions, elaborated taking into account the 3 aspects of the investigation, and that were later analyzed and treated statistically, in order to find the degree of relationship of the curriculum and the family in the life project. of the students._x000D_ _x000D_ The conclusions of the investigation were that there is no relationship between any of the study variables, that is, there is no relationship between the degree of definition of the life ix project (dependent variable) and the independent variables: level of effectiveness of the school curriculum and level of perception of family functionality. Conversely, it could be found that 77% of students demonstrate a level of effectiveness of the Alto school curriculum. So also 70% demonstrated a high level of family perception. and with respect to the degree of definition of the life project, it was found that 53% of the students are in a High Medium leveLa presente investigaci�n se desarroll� con los alumnos del 5� a�o de secundaria de la I.E. 80728 San Miguel del caser�o de Coina en el distrito de Usquil, provincia de Otuzco, entre los meses de agosto y diciembre del a�o 2015._x000D_ _x000D_ La inquietud por investigar este problema surge debido a que la adolescencia es la etapa en la cual las personas cuestionan y analizan su mundo, con el fin de encontrar su identidad individual y social, es decir, su posici�n y lugar en la vida social y su forma de ser, pensar, sentir y actuar. En este sentido, tanto la familia como la escuela podr�an adquirir una gran importancia y cada vez m�s, ya que en esta posmodernidad hay una severa escasez de personas maduras que sean referentes significativos en la vida de los adolescentes. El objetivo principal de esta investigaci�n fue determinar si existe relaci�n entre el grado de definici�n del proyecto de vida, que pueden o no tener los estudiantes, la percepci�n que tienen sobre la funcionalidad familiar, y el nivel de eficacia del curr�culo escolar de educaci�n secundaria. Tambi�n se trata la problem�tica de la construcci�n del proyecto de vida en los adolescentes, y la importancia del desarrollo de las competencias personales y existenciales en el �mbito escolar y familiar._x000D_ _x000D_ Esta investigaci�n se realiz� a trav�s de un trabajo de campo, investigando y observando directamente la realidad en la que se encuentran los estudiantes. Para ello la entrevista personal, en un primer momento, permiti� tener un panorama de la situaci�n actual de los alumnos con respecto a su proyecto de vida. La segunda parte consisti� en la aplicaci�n de un test de preguntas, elaboradas teniendo en cuenta los 3 aspectos de la investigaci�n, y que fueron posteriormente analizadas y tratadas vii estad�sticamente, para as� encontrar el grado de relaci�n del curr�culo y la familia en el proyecto de vida de los estudiantes._x000D_ _x000D_ Las conclusiones de la investigaci�n fueron que no existe relaci�n entre ninguna de las variables de estudio, es decir, no existe relaci�n entre el grado de definici�n del proyecto de vida (variable dependiente) y las variables independientes: nivel de eficacia del curr�culo escolar y nivel de percepci�n de la funcionalidad familiar. Contrariamente, se pudo hallar que, el 77% de los estudiantes demuestran un nivel de eficacia del curr�culo escolar Alto. As� tambi�n el 70% demostr� un nivel de percepci�n familiar Alto. y con respecto al grado de definici�n del proyecto de vida, se pudo constatar que el 53 % de los estudiantes est�n en un nivel Medio Alto.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessHistoria y Geograf�a, Educaci�n, Educaci�n Secundaria, Curr�culo escolar, FamiliaEl curr�culo escolar, la familia y el proyecto de vida en los estudiantes de 5� a�o de Secundaria de la I.E. 80728 San Miguel del caser�o de Coina Usquil Provincia de Otuzco en el a�o 2015info:eu-repo/semantics/bachelorThesis