Quipuscoa Silvestre, ManuelChavez Cerquin, Maria DeysiQuipas Huaylla, Veronica Marisol5/15/20235/15/20232021https://hdl.handle.net/20.500.14414/17521The main objective of the development of this research work was to determine what measure _x000D_ the application of the sociodrama technique improves the reading comprehension of the _x000D_ students of 4th grade of primary education of the Educational Institution n. º 81017 “Santa _x000D_ Edelmira” -Trujillo. The type of research was applied, using the quasi-experimental design _x000D_ with pre-test and post-test. The sample consisted of 51 students, section "A" being the control _x000D_ group and section "B" the experimental group, with 23 and 28 students respectively. The data _x000D_ collection instrument used was the ACL-4 reading comprehension assessment, whose authors _x000D_ are Gloria Catalá, Mireia Catalá, Encarna Molina and Rosa Monclús, made up of 28 items. _x000D_ The technique was applied for approximately three months and developed in 16 workshops. _x000D_ It was applied as a parametric hypothesis test that proved as p-value (0.000). Therefore, it is _x000D_ concluded that the application of the sociodrama technique significantly improved the level _x000D_ of reading comprehensionEl desarrollo del presente trabajo de investigación tuvo como objetivo principal determinar en _x000D_ qué medida la aplicación de la técnica del sociodrama mejora la comprensión lectora de los _x000D_ estudiantes del 4º grado de educación primaria de la Institución educativa n. º 81017 “Santa _x000D_ Edelmira”-Trujillo. El tipo de investigación fue aplicada, empleándose el diseño _x000D_ cuasiexperimental con pre y posprueba. La muestra estuvo conformada por 51 estudiantes _x000D_ siendo la sección “A” el grupo control y la sección “B” el grupo experimental, con 23 y 28_x000D_ estudiantes respectivamente. Como instrumento de recolección de datos se utilizó la _x000D_ evaluación de la comprensión lectora ACL-4 cuyas autoras son Gloria Catalá, Mireia Catalá, _x000D_ Encarna Molina y Rosa Monclús conformada por 28 ítems. La técnica fue aplicada durante _x000D_ tres meses aproximadamente y comprendida por 16 talleres. Se aplicó como prueba de _x000D_ hipótesis paramétrica que arrojó como p- valor (0,000). Por lo que se concluye que la _x000D_ aplicación de la técnica del sociodrama mejoró significativamente el nivel de comprensión _x000D_ lectora.spainfo:eu-repo/semantics/openAccessEducación primariaComprensión lectoraTécnica del sociodramaTaller educativoTécnica del sociodrama para mejorar la comprensión lectora en los estudiantes de cuarto grado de Educación Primaria, Trujillo-2019info:eu-repo/semantics/bachelorThesis